Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
kakkosnelonen
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 10:28 pm

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja kakkosnelonen » Su Elo 14, 2016 11:32 pm

En tiedä, onko laillista, mutta kummasti toimisi pelotteena, jos poliisi vaikkapa ratsaisi Uberin Suomen toimiston ja takavarikoisi kuljettajien autot (määräajaksi), kun käry käy.

Nyt ei näytä Uber-kuljettajia kiinnijäänti pelottavan lainkaan, touhutaan aivan avoimesti poliisin välittömässä läheisyydessä.

Toki erittäin hyvä, että kiinnijäätäessä homma etenee aina käräjille.

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ma Elo 15, 2016 12:12 am

Tämä taitaa nyt tarkoittaa sitä, että todellisuudessa mitään ei seuraa... Poliisi ei viitsi enää sakottaa, koska kaikki valittaa ja jutut pitää tutkia ja syyttäjä joutuu viemään käräjille. Nyt kun ei sakoteta, vaan tehdään rikosilmoitus, niin ne kasaantuu jonkun pöydälle muiden pikujuttujen kanssa. Jos sen joku tutkija sieltä kaivaa ja ryhtyy tutkimaan, niin tämän jälkeen määrää saman sakon, jonka poliisi olisi jo voinut määrätä. Taitavat kaikki odotella vain liikennekaaren tulemista ja uutta lainsäädäntöä. Sen jälkeen vasta katsotaan ja tutkitaan. Voihan olla, että lähettävät epäilyille kirjeen tutkinnan lopettamisesta resurssipulaan vedoten, kuten appiukolle auton naarmuttamisesta jonkun käveltyä auton yli.

TheDevilHimself
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 16, 2015 12:26 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja TheDevilHimself » Ma Elo 15, 2016 11:55 am

Onhan toki tällä hetkellä varmasti jokaisella uber kuljettajalla varma tieto että, henkilöliikennöinti maksua vastaan suomessa ilman liikennelupaa ja ammattiajokorttia on laitonta... uber välitysyhtiöllä on tiedossa että, suomessa henkilöliikenteen harjoittamiseen tarvitaan henkilöliikennelupa ja ammattiajokortti...
Eli molemmat uberin osapuolet harjoittavat Suomessa tietoisesti rikollista liiketoimintaa...
Rangaistus pitää olla jo kovaa luokkaa...Onhan poliisille annettu liikenneministeriltä tiedot että, uberia on tiedotettu Suomen taksiliikennelaeista.
Ja mistä päättelet Uberin harjoittavan ¨rikollista toimintaa¨?

Kusettavat, joo. Harhauttavat, joo. Muuttavat ehtojaan, joo. Vakoilevat asiakkaita, joo.
Mitään rikollista tuskin harjoittavat. Sen lisäksi jos vaikka jostain jäävät kiinni niin rangaistus ei tule olemaan ¨kova¨.
Kyllä kaikki varmaan tässä vaiheessa tietävät missä mennään. Nyt täytyisi löytyä tahtoa ja resursseja.
Silti on laitettu unimyssy päähän ilmeisesti juurikin uutta lakia odotellessa.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ma Elo 15, 2016 12:56 pm

Uusi taksiliikennelaki tulee (99.99% varmuudella) vaatimaan tulevaisuudessakin liikenneluvan ja ammattipätevyyskoulutuksen, sekä sen perusteella myönnettävän ammattiajokortin.
Laki ja sen tulkinta pitää koskea rikoksentekoajankohtana voimassa olevia lakeja, eli taksiliikennöintiin tarvitaan liikennelupa ja ammattiajokortti.

Minulla on kaksi (inva/paariv ja norm /paariv.)taksiliikennelupaa ja kolme taksivarustettua autoa(norm /paariv), en kuitenkaan voi lain mukaan liikennöidä kun kahdella autolla kerrallaan.

Kolmas on ns. varataksiksi rekisteröity, asianmukaisella valtion määräämällä maksimitaksalla ja mittariasentajan sinetöimällä taksamittarilla, maksupäätteellä / kuitinantolaitteistolla varustettu.

Varataksi otetaan käyttöön varsinaisen taksiauton ollessa pois liikenteestä, esim. korjaamolla, huollossa yms. väliaikaisen ajan.
Varataksia voin myös vuokrata muille liikenneluvallisille taksiyrittäjille em. tapauksissa.

Mitenkä kovan tuomion saisin jos liikennöisin kaikilla kolmella autolla yhtäaikaa... taitaisi liikenneluvat lähteä alta aikayksikön...

Eli kyllä laittomasta liikennöinnistä seuraisi lailliselle taksiyrittäjälle kovemmat tuomiot kuin nyt esm. uber "liikennöitsijälle" tuomitaan.

Rotia nyt viranomaisten toimintaan... selvintähän olisi kieltää uber liikennöinti välittömästi Suomessa voimassaolevaan lakiin vedoten ja sillä sibbi...

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ma Elo 15, 2016 3:35 pm

Rotia nyt viranomaisten toimintaan... selvintähän olisi kieltää uber liikennöinti välittömästi Suomessa voimassaolevaan lakiin vedoten ja sillä sibbi...
Miten voidaan kieltää jokin, joka on jo kiellettyä? Monessa yhteydessä on todettu, että itse Uberin toiminta on Suomessa täysin laillista verosuunniteluineen kaikkineen. Se, että joku kuljettaa toisia ihmisiä autolla tarvinnee luvan Suomessa. Se milloin lupa tarvitaan, ratkeaa juuri näissä käytävissä oikeudenkäynneissä. Lain mukainen lain tulkinta tapahtuu vain ja ainoastaan korkeimmassa oikeudessa. Ennen kuin nämä nyt oikeudessa olleet tapaukset saavat sieltä päätöksen, niin aikaa kuluu helposti 2-3- vuotta. On aivan normaalia, että sinä aikana ei asiaan oteta viranomaisten taholta voimakkaasti kantaa. Sillä on turha viedä oikeuteen samaa asiaa montaa kertaa, koska oikeuslaitos todennäköisesti myös pysäyttää käsittelyn odottaakseen lain lopullista tulkintaa.Tätä varten ei anneta sakkoja, koska niistä valittaminen tarkoittaa aina oikeuskäsittelyä. Rikosilmoitus on vain ilmoitus siitä, että ryhdytään tutkimaan onko rikosta tapahtunut. Tätä taksilain tulkintaahan ei ole saatu vuonna 2007 tehdyn uuden taksiliikennelain aikana. Silloin kun nykyinen laki tehtiin, ei kukaan ollut kuullutkaan Uberista tai vastaavista, joten lain valmisteluissa ja perusteluissa ei ole tätä voitu edes ottaa huomioon. Ongelmaksi todettiin jo silloin perustuslaki. Tällöin lain suhdetta perustuslakiin arvioitiin näin:
Elinkeinovapaus
Perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on lain mukaan oikeus hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Perustuslakivaliokunta on aiemmin käsitellyt elinkeinovapauteen liittyviä kysymyksiä muun muassa lausunnoissa PeVL 28/2001 (vartiointiliikkeet),PeVL 23/2000 (arpajaiset), PeVL 53/2001(liikepankit), PeVL 14/2004 (päästökauppa) ja PeVL 9/2005 (vakuutusedustus).
Nyt sitä suhdetta sitten arvioidaan eri oikeusasteissa. Eli nyt saadaan päätös siitä, että onko perustuslain mukaista rajoittaa elinkeinovapautta.
Mitenkä kovan tuomion saisin jos liikennöisin kaikilla kolmella autolla yhtäaikaa... taitaisi liikenneluvat lähteä alta aikayksikön...
Eli kyllä laittomasta liikennöinnistä seuraisi lailliselle taksiyrittäjälle kovemmat tuomiot kuin nyt esm. uber "liikennöitsijälle" tuomitaan.
Mihin lainkohtaan vetoat, kun toteat lupien lähtevän. Taksiliikennelaissa on oma pykälä sille, millä periaatteella luåa voidaan perua, 22§. Siellä ei sanallakaan mainita luvattomasta liikennöinistä, luetellaan vain ne kohdat, millä perusteella lupa perutaan. Mutta 6§ kertoo, että uutta lupaa ei saa, jos vanha on peruttu.
Palkkionmetsästäjä sai vastauksen ministeriöltä, jossa ministeriö kertoo myös
Viime kädessä lain oikea tulkinta ja se, rikkooko Uber itse tai sen välittämät kuljettajat lakia, on kuitenkin tuomioistuimen toimivallassa. Ministeriöllä ei ole asiassa toimivaltaa.
Nyt ei siis ole muuta vaihtoehtoa, kun odottaa tuomioistuimista lainvoimainen päätös. Odottavan aika on pitkä...

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ma Elo 15, 2016 5:47 pm

Taksilupa on otettu pois sellaisessakin tapauksessa jossa elykeskus katsoi, että auton ammattiajokm-määrä/vuodessa oli viranomaisen mielestä liian pieni (alle 30.000km)…
Uber rikkoo taksiliikennelakia monessa kohtaa...
Maalaisjärjellä ajateltuna sanoisin että uberin toiminta on sanomattakin selvää laitonta touhua Suomessa !

Suomessa muillakin luvan vaativilla aloilla on rekisteröidyttävä toiminimellä tai yrityksen nimissä !
Taksialalle tulo on Suomessa kaikilla ihmisillä mahdollisuus tulla, lakien ja asetusten puitteissa.

Uber ei noudata ko. Lakeja ja asetuksia missään muodossa !

Viranomaisten saamattomuus asiassa ihmetyttää !
Uber tilausvälitys ja kuljettajat eivät ole missään viranomairekisterissä, eikä näinollen niiden toiminta ole viranomaisten hallittavissa /seurattavissa.

Täytyy myös selvittää.

Onko uber tilausvälitys-sovelluksen alettua ilmoitettu toiminnan aloittamisesta ko. Viranomaiselle ja onko tilaus”keskuksen” toiminta Suomen Taksilain mukaista. ?
Onko tilausvälitystoiminnasta vastaavien henkilöiden nimet ilmoitettu viraomaisille ?

Onko uberilla mahdollisuus tehdä annakkotilaus ?
Voiko uber kyydin perua ?
Onko uberilla mahdolsta maksaa kuljetus.
-Käteisellä ?
-Yleisimmillä pankki ja luottokorteilla ?
-Laskutuksella ?

Voiko uberilta tilata kaikkia henkilökuljetuksia
-1+8 henk
-Inva
-Paari
-kela
-sote
Ym. yhteiskunnan maksamia kuljetuksia




15 §
Tilausvälityskeskus
Tilausvälityskeskuksen on ennen toimintansa aloittamista tehtävä ilmoitus toimintapaikkansa toimivaltaiselle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. (22.12.2009/1314)
Ilmoitukseen tulee sisällyttää selvitys:
1) tilausvälitystoiminnan ympärivuorokautisuudesta;
2) ennakkotilausten vastaanoton järjestämisestä;
3) henkilöistä, jotka vastaavat tilausvälitystoiminnasta.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi kieltää tilausvälityskeskuksen toiminnan, tai jos tällaista toimintaa ei vielä ole aloitettu, kieltää toiminnan aloittamisen taikka määrätä tilausvälityskeskuksen muuttamaan tai korjaamaan epäasiallinen toiminta. Kielto ja määräys ovat voimassa, kunnes puutteet on korjattu. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi asettaa kieltonsa ja määräyksensä tehosteeksi uhkasakon siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Tilausvälityskeskuksen toiminta on epäasiallista, jos tilausvälitystoimintaa ei ole järjestetty ympärivuorokautiseksi tai ennakkotilausten vastaanottoa ei ole järjestetty tai jos tilausvälitystoimintaa harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä taikka jos tilausvälityskeskus kieltäytyy välittämästä tilauksia ajovuoron ulkopuolella liikennettä harjoittaville taksiluvan haltijoille silloin, kun se on teknisesti mahdollista. (22.12.2011/1423)
16 §
Taksiliikenteen kuluttajahinnat
Taksiliikenteessä kuluttajilta perittävä enimmäishinta koostuu perusmaksusta, ajomatkamaksusta ja odotusmaksusta. Perusmaksu voidaan periä yöaikaan ja viikonloppuna korotettuna. Lisäksi voidaan periä ennakkotilausmaksu sekä avustamis-, lentokenttä- ja tavarankuljetuslisä.
Enimmäishintojen, ennakkotilausmaksun ja muiden lisämaksujen tulee olla kustannussuuntautuneita siten, että niihin sisältyy kohtuullinen voitto. Kustannustason muutoksia tarkastellaan taksiliikenteen kustannusindeksin perusteella.
Tarkemmat säännökset taksiliikenteessä kuluttajilta perittävistä enimmäishinnoista ja niiden lisäksi perittävistä lisämaksuista annetaan valtioneuvoston asetuksella. Enimmäishinnat säädetään vuosittain viimeistään 30 päivänä kesäkuuta annettavalla valtioneuvoston asetuksella.
17 §
Taksipalvelujen laatuvaatimukset
Taksiliikennettä harjoitettaessa on noudatettava seuraavia laatuvaatimuksia:
1) vahvistetut ajovuorot ajetaan;
2) liikenteeseen käytettävä auto on ominaisuuksiltaan, kunnoltaan ja varustukseltaan asianmukainen;
3) kuljettajan pukeutuminen on asianmukaista;
4) kuljettaja käyttäytyy asiakasta kohtaan asiallisesti ja kohteliaasti ja ottaa huomioon asiakkaan erityiset tarpeet;
5) kuljettaja valitsee asiakkaan kannalta edullisimman ja tarkoituksenmukaisimman reitin, jos asiakas jättää valinnan kuljettajalle, tai ajaa asiakkaan ehdottamaa reittiä;
6) kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi;
7) kuljettaja noudattaa vaitiolovelvollisuutta asiakkaan yksityisyyden turvaamiseksi;
8) asiakkaalla on oikeus maksaa käteisellä tai yleisimmillä luotto- ja maksukorteilla;
9) noudatetaan vahvistettua taksaa tai niitä hintoja, joista on sovittu;
10) varmistetaan asiakkaan turvallinen autoon tulo ja siitä poistuminen ja tarjotaan hänelle hänen tarvitsemaansa apua;
11) tarjotaan ja annetaan apua matkatavaroita lastattaessa ja purettaessa.
Laatuvaatimusten tarkemmasta sisällöstä voidaan säätää liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella. Asetuksen säännökset voivat koskea erityisesti:
1) liikenteeseen käytettävän auton ominaisuuksia, kuntoa ja varusteita;
2) ajoreitin valintaa;
3) asiakkaan erityisten tarpeiden kuvausta;
4) asiakkaan turvallisuuden varmistamista.
18 §
Tavarankuljetus
Sen lisäksi, mikä on sallittua kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain (693/2006) mukaan, taksiluvan nojalla harjoitettavassa tilausliikenteessä saa kuljettaa alle 100 kilon tavaralähetyksiä.
4 luku
Taksilupien enimmäismäärät ja seuranta
19 § (22.12.2009/1314)
Taksilupien enimmäismäärä
Toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus vahvistaa vuosittain kuntakohtaiset taksilupien enimmäismäärät. Enimmäismäärää koskevassa päätöksessä määrätään myös, kuinka moneen lupaan sisällytetään esteettömyyttä koskevat vaatimukset ja kuinka monta lupaa myönnetään liitetyn kunnan alueelle.
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tulee vahvistaa lupien enimmäismäärät sellaiselle tasolle, että ne eivät rajoita taksipalvelujen saatavuutta myöskään vilkkaan kysynnän aikana eivätkä heikennä palvelujen laatua. Keskus hyödyntää enimmäismääriä vahvistaessaan 20 §:n mukaisessa taksin kysynnän ja tarjonnan seurannassa hankkimiaan ja saamiaan tietoja. Keskus voi hyödyntää myös kuntaa pienempää tai laajempaa aluetta koskevia tietoja, jos se on tarpeen taksipalvelujen saatavuuden kannalta.
20 § (22.12.2009/1314)
Taksin kysynnän ja tarjonnan seuranta
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtävänä on seurata taksin kysynnän ja tarjonnan muutoksia sekä toimialan kannattavuuden kehitystä alueellaan. Keskuksen on myös seurattava kuluttajien palautetta taksin saatavuudesta ja laadusta sekä taksien riittävyyttä elinkeinoelämän ja kuntien kuljetustarpeiden kannalta.
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on kerättävä ja seurattava ainakin seuraavia kysyntään vaikuttavia tietoja: väestökehitys, väestön tulotaso, taajama-aste, työpaikkaomavaraisuus, katu- ja tieverkon pituus, vuodepaikkatiheys, anniskelulupatiheys, matkustajaterminaalit ja joukkoliikenteen määrä. Keskuksen on kerättävä ja seurattava ainakin seuraavia tarjontaan vaikuttavia tietoja: voimassa olevien taksilupien määrä, taksiliikenteen liikevaihto ja ajojen määrä kilometreinä autoa kohden, taksien yrityskoko sekä taksien tilausvälityskeskusten välittämien ja välittämättä jääneiden tilausten määrä.
5 luku
Valvonta ja taksiluvan peruuttaminen
21 § (22.12.2009/1314)
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen valvontatehtävät
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on säännöllisesti ja vähintään kerran vuodessa tarkistettava, että taksiluvan haltija ja oikeushenkilön liikenteestä vastaava henkilö edelleen täyttävät 6 §:n 1 momentin 2 ja 5 kohdassa säädetyt luvan myöntämisen edellytykset.
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on vähintään kerran vuodessa tarkistettava, että taksiluvan haltija harjoittaa liikennettä.
22 § (22.12.2009/1314)
Taksiluvan peruuttaminen
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava taksilupa määräajaksi tai kokonaan, jos luvanhaltija ei enää täytä luvan myöntämisen edellytyksiä.
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava taksilupa myös, jos liikennettä harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä, jotka liittyvät taksiluvan luovuttamiseen, palvelun saatavuuteen, velvollisuuteen harjoittaa liikennettä, 12 §:ssä säädettyyn ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöntiin, hinnoitteluun tai hinnoista ilmoittamisen asianmukaisuuteen, salassapitovelvollisuuden rikkomiseen tai asiakaspalautteen käsittelyyn taikka näihin rinnastettavaan 17 §:ssä säädettyjen laatuvaatimusten noudattamatta jättämiseen.
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava taksilupa, jos liikennettä ei ole aloitettu viimeistään luvassa vahvistettuna ajankohtana tai jos liikenteen harjoittaminen on lopetettu taikka jos luvanhaltija luvan peruuttamista pyytää.
Edellä 11 §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitetun luovuttajan lupa on peruutettava, kun luvan myöntämistä luovutuksensaajalle koskeva päätös on saanut lainvoiman tai jos ilmenee, että lupaa ei ole haettu kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta. (22.12.2011/1423)
Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa taksiluvan peruuttamisen sijasta annettava luvanhaltijalle varoitus, jos luvan peruuttaminen olisi kohtuutonta ja ilmenneet puutteet, rikkomukset tai laiminlyönnit voidaan korjata tai ne ovat vähäisiä.
Jos luvan peruuttamisen tai varoituksen antamisen peruste on sellainen, että se voidaan korjata, toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on ennen luvan peruuttamista tai varoituksen antamista annettava luvan haltijalle mahdollisuus asetetussa määräajassa korjata puute tai laiminlyönti. Määräaika ei saa olla lyhyempi kuin kolme kuukautta.

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ma Elo 15, 2016 8:31 pm

Taksilupa on otettu pois sellaisessakin tapauksessa jossa elykeskus katsoi, että auton ammattiajokm-määrä/vuodessa oli viranomaisen mielestä liian pieni (alle 30.000km)…
Tälle on varmasti luonnollisena perusteluna se, että taksiliikennelain ajovelvoitetta tuskin on noudatettu, jolloin peruste luvan peruutukselle on olemassa.
Maalaisjärjellä ajateltuna sanoisin että uberin toiminta on sanomattakin selvää laitonta touhua Suomessa
maalaisjärjellä on aika vähän tekemistä, silloin kun lakia luetaan...
Onko uber tilausvälitys-sovelluksen alettua ilmoitettu toiminnan aloittamisesta ko. Viranomaiselle ja onko tilaus”keskuksen” toiminta Suomen Taksilain mukaista. ?Onko tilausvälitystoiminnasta vastaavien henkilöiden nimet ilmoitettu viraomaisille ?
Tässä on oikeastaa kiteytettynä koko Uber ongelma. Kun taksiliikennelaki vuonna 2007 tehtiin, niin ei osattu kuvitella tällaista toimintaa. Koska taksiliikennelaki eikä mikään muukaan laki kiellä kyytien välitystä, niin silloin se on sallittua. Mutta taksiliikennelaki määrittää, että mikäli haluaa perustaa tilausvälityskeskuksen, niin sen täytyy täyttää tietyt ehdot. Mutta jos ja kun ei halua perustaa tilausvälityskeskusta, välittää vaan tilauksia. Laki ei osaa ottaa huomioon tällaista, kun sitä ei ollut silloin kun laki tehtiin. Ja Suomen, niin kuin kaikkien muidenkin oikeusvaltioiden, perus periaate on se, että kaikki on sallittu, mikä ei ole kielletty. Ja mikään eikä kukaan kiellä välittämästä toiselle kyytejä. Sovitaanhan kyytejä myös autoilijoiden tai kuljettajienkin kesken.
Taksialalle tulo on Suomessa kaikilla ihmisillä mahdollisuus tulla, lakien ja asetusten puitteissa.
Tässäkin on havaittavissa pieni nyanssi, "lakien ja asetusten puitteissa". Mutta entäs jos taksiliikennelaki rajoittakin perustuslain oikeuksia, silloin sitä ei tarvitse noudattaa. Tätä nyt tutkaillaan...
Palkkionmetsästäjä käsittelee asiaa nyt aivan liian pääkaupunkikeskeisesti. Meillä on Suomessa paljon takseja, jotka kuuluvat vain tietyltä osin (=kela) tilausvälityskeskuksiin tai eivät kuulu ollenkaan. Ei tilausvälityskeskusta sido mitkään maksutavat ym. Ne sitovat taksiyrittäjiä. Ja kuten ministeriö vastasi, Uber ei ole edes tilausvälityskeskus
Ministeriön käsityksen mukaan Uber itse ei ole taksiyritys vaan pelkästään älypuhelinsovellutuksen avulla kyytitilauksia välittävä yritys. Taksiliikennelaissa on säännelty jonkin verran varsinaisista taksien tilausvälityskeskuksista, mutta välitystoiminta ei vaadi mitään lupaa.
Voitaisiinhan kuvitella, että DNA, Sonera ym välittävät myös kyytejä. Asiakas lähettää tekstiviestin ja se välitetään edelleen autoon. Tilausvälitystä? Valopilkku, kuka välittää kyydin? Siinä on useampi porras ja viimeisenä toimii tilausvälityskeskus. Mitä nämä muut siinä matkalla ovat?
Lainsäätäjä on vaikeuksissa, kun maailma kehittyy. Tätä LVM nyt haluaa, eli ei rajoiteta mitään, annetaan maailman kehittyä. Kyllä keväällä muutama yö piti fundeerata, ennen kuin hyväksyi sen, että maailma muuttuu ja sen mukana pitää muuttua. On vaihtoehtona tapalle vastaan "viimeiseen mieheen", mutta sitten kun muutos kuitenkin joskus tulee, se sattuu vielä kovenpaa. Nyt odotellaan, tuskin enää montaa viikkoa, jotta tiedetäään asiasta enemmän. Ja sitten sopeudutaan...

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ma Elo 15, 2016 9:24 pm

Taksiliikennelaki ei rajoita kenenkään alalle tuloa, kunhan noudatetaan lakeja ja asetuksia.
Tämä ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää.
Jokaisella kriteerit täyttävällä on mahdollisuus alkaa taksialalle, tämä ei eriarvoista ketään.
Itse en (lievä) punavihreä värisokeuden johdosta voi alkaa esm. lentäjäksi tai sähköasentajaksi, maalaisjärjellä tämäkin on mennyt perille...

Jo 2000-luvun alkupuolella esim. Elisa puhelinoperaattori toimi takseille kyytien välittäjänä, ko. firma maksoi palvelustaan verot ym. yhteiskuntavelvoitemaksunsa, tämä on täysin laillista.
Uberin kaltainen kyytien välitys on taksitilauskeskustoimintaan verrattava liiketoiminta josta pitää maksaa ko. verot ja velvoitemaksut lain puitteissa maassa jossa palvelua tuotetaan, tässä tapauksessa Suomessa.
Taksiliikennelain mukaan yksityiselle autoilijalle välitetyistä kyydeistä rahastaminen ja niiden ajaminen ilman liikennelupaa ja ammattiajokorttia on taksiliikennelain vastaista toimintaa Suomessa.

Meillä saattaa olla hiukan eriäviä näkökantoja asiassa...
Taksiyritykseni toimipaikka on n. 500 km päässä pääkaupungista... joten maalaisjärjellä mennään...

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Elo 16, 2016 6:16 am

Helsingissä Liikenneluvallisten taksien kuljettajat ovat osa myös liittynyt uberin kautta kyytejä hoitaviksi.
Tämäkään uber toiminta tuskin kestää päivänvaloa...
Uberin osuus veroparatiisiin, kuljettajan osuuskaan tuskin päätyy verottajan kautta...taksamittaria tuossakaan ei tarvitse käyttää !

Eli uber "tilitys" toimii ohi kirjanpidon oli kyseessä laiton tai laillinen taksi ;) ...

TheDevilHimself
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 16, 2015 12:26 am

Re: Ennakkotapaus Helsingissä: Uber kuskille jättisakot

ViestiKirjoittaja TheDevilHimself » Ti Elo 16, 2016 1:12 pm

Aika vahva väite että takseja olisi liittynyt Uberiin....
Isännille kannattamatonta, jos verot hoidetaan. Rengiltä aika julkeaa.
Kun Uber-kyyti tärppää niin kyltti pois katolta ja menoksi...? Hieman epäilen.
Kyllä tämmöisestä jo olisi juttua sosiaalisessa mediassa ja paljon; tilasin Uberin, sain taksin (ilman kylttiä).
Kyllä ne nyt sentään taksin sisältä erottaa.

Mitä veroja Uberin pitäisi maksaa jos se ei rahasta kyydin välityksestä?
Jos konttori on vaikka Kaliforniassa niin mitenpä verottaja mitään olisi saamassa nettipohjaisesta tilausvälityksessä?
Elisa varmaan jotain veloittikin. Ja maksoi asiaan kuuluvat menot. Missä päin Elisa on toiminut keskuksena 2000-luvulla?
HTD kyllä operoi Elisan vuokratiloissa 90-luvun lopulla, Kaarlenkadulla.

Ei kai mitään epäselvää tässä vaiheessa pitäisi olla siinä että UBER sinänsä ideana tai toimijana ei ole kielletty,
mutta kyytien ajaminen ilman taksilupaa on kiellettyä. Ja kaikki hommat ja vastuut hoitaen kannattamatonta tai hyvin huonosti tuottavaa.


Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija