Lausunto Liikennekaaresta

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ti Syys 27, 2016 11:57 am

Nyt on vaan ryhdyttävä sopeutumaan. Ohessa kaikille vielä koko hallituksen esitys perusteluineen ja taustatietoineen joka siis on jo eduskuntaan viety. http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-port ... did=213362

Siitä jokainen voi lukea mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Lyhyesti voidaan sanoa, että
- taksiliikenneluvasta poistuu määräsäätely ja sen saamiseksi ei edellytetä enää mitään koulutusta (yrittäjätutkinto)
- taksinkuljettajaksi ryhtymistä helpotetaan, ei mitään koulutusta
Jatkossa työntekijän ammattitaidon vaatiminen ja valvonta jää yrittäjälle viranomaisten sijaan. Näinhän se on nykyisin lähes jokaisella alalla. Ihminen kouluttautuu sille alalle mihin haluaa ja työnantaja palkkaa ketä haluaa. Ne joilla on muodollinen koulutus kunnossa saavat merkittävää etua työpaikkoja jaettaessa. oikeastaan valtion ja kuntien virat ovat ainoita, joihin ei voi hakea ilman koulutusta. Lisäksi esim. terveydenhuoltoala edellyttää virallista koulutusta, mutta kyllä silläkin alalla toimii paljon "vaihtoehtoisia" hoitoja antavia. nekin ovat laillisia (yleensä).
Asiakas sitten päättää keneltä palvelun ostaa. Silloin kilpailuvalttina tulevat olemaan tietenkin henkilökunnan ammattitaito ja käytettävä kalusto (joka sekin käytännössä vapautuu). Joku haluaa maksaa prerium-tason palvelusta, jollekin toiselle riittää matalampikin taso. Näinhän se on kaikilla muillakin aloilla, asiakas päättää.

Suurin muutos on tulossa nykyisten tilausvälityskeskusten toimintaan. Esim. jatkossa pitää tilausta vastaanotettaessa kertoa palvelun hinta. Miten esim. HTD voi kertoa hinnan, jos se ei ole kaikille sama. Hinnan kertomisen sijaan riittää, että kertoo hinnanmäärityksen periaatteet. Jos hinnoittelun periaatteet säilyvät nykyisellään, voi puhelu kestää, kun puhelun vastaanottaja luettelee kaikki vaihtoehdot.
Tämä kohta laista on selkeästi tehty "apseille". Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jatkossa taksi tilataan aina apsilla.
Yhteiskunnan maksamat kyydit (Kela, koulu, svl, vpl) joudutaan kaikki kilpailuttamaan tai vaihtoehtoisesti he ilmoittavat hinnan millä heille saa töitä tehdä. Tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa esim Kela on väläytellyt. Kela kyydit sitten välittää ne keskukset, jotka ovat pärjänneet Kelan tarjouskilpailussa. Heillä on velvollisuus (nyt jo) välittää kyydit kaikille luvan haltijoille. iso haaste näille "suurille" välityskeskuksille tulee olemaan se, että miten he takaavat asiakkailleen saman tasoisen palvelun. Tämä lienee mahdotonta, joten ainakin suuremmille paikkakunnille tulee useita eri välityskeskuksia ja ne erikoistuvat joihinkin palveluihin. Tässä tullee ongelmaksi se, että monella paikkakunnalla nykyiset yrittäjät ovat sitoneet merkittävän määrän rahaa välityskeskuksen omistamiseen. Tässä on iso riski, että nämä rahat menevät hukkaan, jos "oma" välityskeskus ei pysy kilpailussa mukana. Voidaan jopa nähdä nykyisten välityskeskusten konkursseja. Taksiala muuttunee vahvasti franchising-yrittämiseksi, kuten vaikka McDonald's ja Koti Pizza.

Taksiliiton toimintaa kuvastaa vahvasti heidän lausuntonsa:
Käytössämme olevien tietojen perusteella nyt tehty esitys noudattelee melko pitkälle esittämäämme markkinaehtoista mallia.
Eli ei he ole olleet mukana valmistelussa, koska heillä ei ole tietoa! Lisäksi lausunto jatkuu:
Yksityiskohdat ovat vielä monelta osin auki, mutta niiden suhteen olemme varsin toiveikkaita, Jari Lemmetyinen toteaa tyytyväisenä.
Tästä lausunnosta ei montaa tuntia mennyt, kun kaikki yksityiskohdat tulivat julki hallituksen esityksenä.

Taksiliiton maksukortitkin "kuolevat" liikennekaaren tullessa voimaan. http://www.lvm.fi/-/valtio-luopuu-waltti-omistuksesta lisäksi OP:n pääjohtajan haastattelu Hesarissa http://www.hs.fi/talous/a1474432990118
Karhinen sanoo, että OP voisi tarjota myös sovelluksen, jonka kautta uudenlaiset matkaliput jatkossa ostetaan.”Uskoisin, että meillä on osaamista siihen. Liikenneoperaattorina toimimiseen liittyvä rahavirta kiinnostaa tietenkin meitä.”

Pasi L. Anasema
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Marras 09, 2015 9:45 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Pasi L. Anasema » Ti Syys 27, 2016 5:05 pm

Saakohan jatkossa kottikärryllä kuskata lähibaarista asiakkaita?
Olis aika ekovehje. :mrgreen:
Hellsinki

ili
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 21, 2016 5:31 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ili » Ti Syys 27, 2016 7:34 pm

Ainakin poliisin koe paikallistuntemuksesta tulisi saada lakiin. Samalla tulisi alkeellisesti testattua kielitaito. Muuten siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että kielitadottomuus ei kelpaa kenellekään pitää alkaa yrittäjäksi. Taksamittaripakko muihin kuin ennaltamaksettuihin kyyteihin olisi myös tarpeen jos harmaata taloutta ei haluta tukea. Taitaa monella alalla olla kassakonepakko ja pakko tyyppihyväksyttyihin koneisiin on ollut esillä.

Kornelius
Viestit: 30
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 10:48 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Kornelius » Ti Syys 27, 2016 9:33 pm

Saakohan jatkossa kottikärryllä kuskata lähibaarista asiakkaita?
Olis aika ekovehje. :mrgreen:

Tottakai saa, kumipyöräinen tavaran siirtoon tarkoitettu laite. Ja sitä saa kuljettaa jopa ilman ajokorttia, joten siitä vaan yrittämään. Ja sillä menopelillä pääsee monissa osoitteissa huomattavan paljon lähemmäs kotiovea kuin kuorma-auton kyydissä ravintolasta palaava taksiasiakas.
Toinen varteenotettava taksimalli lienee tulevaisuudessa polkupyörän perässä vedettävä peräkärry, joissa näkee nykyisin lapsia kuljetettavan tarhoihin. Lisämaksusta voi sateella laittaa jopa luomun kiinni
Helsinki

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Syys 27, 2016 11:28 pm

Vastikään muutama vuosi taaksepäin taksilaki vaati mm. koulu ja päiväkotikuljetuksiin alkolukot, jäsenistö laittoi ne lain vaatimuksesta.
Onko taksiliitto näin nössö, ettei edes tuota saatu uuteen taksilakiin mukaan...
Mm. kelavälityslaitteistot vaadittiin juuri uusittavaksi myös maaseudulla kiinteäksi autolaitteiksi, josta kustannuksia tulee vuodenvaihteessa maksettavaksi taksiyrittäjille.
Kelakuljetuksiin vaadittiin keskuksilta kelakyytien yhdistelyä, tässäkin taksiyrittäjät ovat olleet aktiivisesti maksajina.
Eikä mitään ko. kustannuksista taksiliiton taholta vaadittu uuteen liikennekaareen mukaan.
Taksiliiton jäsenmaksua ei kukaan tule tulevaisuudessa maksamaan...
Taksiliitto ei ole tarpeeksi jämäkästi hoitanut edustustaan taksiyrittäjien puolesta.
Taksiliiton väki kannattaa katsoa itseään peiliin, kun työpaikkanne loppuu, kun maksajia palkkaanne vastaan ei enää ole :geek: ...
Jokainen taksiyrittäjä toimii vastedes omillaan, ehkä paras näin... :idea:

redhat
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 9:20 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja redhat » Ke Syys 28, 2016 9:28 am

Vastikään muutama vuosi taaksepäin taksilaki vaati mm. koulu ja päiväkotikuljetuksiin alkolukot, jäsenistö laittoi ne lain vaatimuksesta.
Onko taksiliitto näin nössö, ettei edes tuota saatu uuteen taksilakiin mukaan...
Taksilaissa ei mainita yhtään mitään alkolukosta. Koulukuljetusten alkolukolla on oma lakinsa eli "Laki alkolukon käytöstä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa (1110/2010)", eikä se ole mihinkään muuttumassa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101110

Tulevaisuudessakin koulukyytiautoissa pitää olla alkolukko, olipa auto sitten mopoauto, taksi tai linja-auto.

Ei koulukyytejäkään ihan niin vain ryhdytä vanhempien ja kylänmiesten toimesta ajelemaan. Alkolukko on melkoisen kallis värkki satunnaiseen ajoon, ellei sitten ole jo rattijuopumuksen vuoksi valmiina..

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ke Syys 28, 2016 9:34 am

Vastikään muutama vuosi taaksepäin taksilaki vaati mm. koulu ja päiväkotikuljetuksiin alkolukot, jäsenistö laittoi ne lain vaatimuksesta.
Onko taksiliitto näin nössö, ettei edes tuota saatu uuteen taksilakiin mukaan...
Mm. kelavälityslaitteistot vaadittiin juuri uusittavaksi myös maaseudulla kiinteäksi autolaitteiksi, josta kustannuksia tulee vuodenvaihteessa maksettavaksi taksiyrittäjille.
Kelakuljetuksiin vaadittiin keskuksilta kelakyytien yhdistelyä, tässäkin taksiyrittäjät ovat olleet aktiivisesti maksajina.
Eikä mitään ko. kustannuksista taksiliiton taholta vaadittu uuteen liikennekaareen mukaan.
Taksiliiton jäsenmaksua ei kukaan tule tulevaisuudessa maksamaan...
Taksiliitto ei ole tarpeeksi jämäkästi hoitanut edustustaan taksiyrittäjien puolesta.
Taksiliiton väki kannattaa katsoa itseään peiliin, kun työpaikkanne loppuu, kun maksajia palkkaanne vastaan ei enää ole :geek: ...
Jokainen taksiyrittäjä toimii vastedes omillaan, ehkä paras näin... :idea:
Tässä tekstissä on muutamia asiavirheitä, jotka kohdistavat syyttelyä oikeastaan väärään suuntaan.
Ensiksi pitää ymmärtää, että nyt maailma TODELLA MUUTTUU. Tämä käy ehkä parhaiten ilmi siitä, että jatkossa ei ole "taksilakia". Lakkautettavien lakien listalla ovat:
1) kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annettu laki (693/2006);
2) taksiliikennelaki (217/2007);
3) taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annettu laki (695/2009);
4) joukkoliikennelaki (869/2009).
Nämä kaikki neljä lakia korvataan uudella "Liikennekaari" lailla. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että kaikki se mikä on mainittu ja määritetty näissä vanhoissa laeissa on historiaa. Uusi laki määrittää asiat uudella tavalla tai ei määritä ollenkaan, jolloin sellaista ei tarvitse jatkossa huomioida.

Alkolukko ei ole määritetty missään näistä laeista, joten tämä muutos ei koske alkolukkoja ollenkaan. Alkolukon käytöstä koulukuljetuksissa on säädetty laissa 1110/2010. Maailma muuttuu tälläkin saralla ja tämä laki lakkautetaan ja 30.12.2016 tulee voimaan uusi laki alkolukoista https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20160730. Vaikuttaa jonkin verran myös takseihin, sillä koulukuljetuksissa on käytettävä alkolukkoa, kuten muidenkin.
Kela-kuljetuksien välitykset on Kela kilpailuttanut ja välityskeskukset ovat ne "voittaneet" (ei ollut muita halukkaita). Laiteasiat ovat 100% näiden välityskeskusten määräysvallassa, niihin eivät muut sotkeudu. Tosin Kela suunnittelee kyytien jakamisen oikeudenmukaistamista. Eli kyytien kustannuksia ei jaetakkaan matkustajien lukumäärän mukaisesti, vaan todellisten kustannusten mukaan. Tämä muutos piti tulla voimaan 2017 vuoden alusta, mutta nyt liikennekaaren jälkeen Kela miettii, muutetaanko nyt mitään vai tehdäänkö isompi muutos uuden lain mukaisesti. Tämä muutos voi laittaa merkittävän määrän taksamittareita uudistumaan..

Taksiliiton tarpeellisuudesta voidaan tietenkin olla montaa mieltä. Liikennekaaren mukana Taksiliiton maksukortit murenevat..., Laatukeskuksen "laatujärjestelmä" perustuu vahvasti taksiliikennelain vaatimuksiin, joita siis jatkossa ei ole..., Taksiliiton pääasiallinen toiminta on ollut jo pitemmän aikaa "alan suojelu vapautukselta". Nyt pitää liiton uudistua merkittävästi tai siitä tulee ainoastaan "pilkkikilpailuiden järjestäjä".

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ke Syys 28, 2016 2:46 pm

Joo...Kelan vaatima yhteiskuljetus-hinta pitää voida tulevaisuudessa jakaa asiakkaiden kyydilläolokm;en mukaisesta, nyt kaikissa mittareissa tämä ei ole mahdollista. vanhoissa mittareissa mahdollista vain jako henkilömäärän mukaan tasan.
Lisäksi tulevaisuudessa yhdistellään vpl,shl,kela,koulukuljetuksia.
Mm. mitax-21 pitää uusia, tilalle esim. mitax-300 jossa jako mahdollista.

Aaron
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2016 11:13 pm

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Aaron » Ma Loka 03, 2016 11:28 am

Onko tuosta tullut vielä varmuutta, että pitääkö mitax21 vaihtaa ennen vuodenvaihdetta, jos Kela ajoja aikoo jatkossa ajaa?

Mariini
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 10:10 am

Re: Lausunto Liikennekaaresta

ViestiKirjoittaja Mariini » Ma Loka 03, 2016 4:04 pm

Aikataulu on kait ihan avoinna, mutta se on varma, että se "prosentuaalinen osuus kyydissä" on tulossa.
Kankaanpää






Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija