Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Pe Touko 05, 2017 8:36 pm

Lyhyt kysymys, mihin perustuu väittämä

Anroid laitteella mitataan taksamittaritaksa, josta sitten lasketaan alennusprosentti...ko. mittaustapa on voimassa olevan taksilain vastainen.

Taksilaki määrittää vain Kuluttajahinnat. Kaikki muu hinnoittelu on vapaata. Ollut siis jo pitkään.
Tarjouspyynnössä taksamittaritaksa on lähtökohtana tarjoukselle, silloin ei voi mitata taksitaksaa muulla kuin taksilain edellyttämällä laitteistolla, eli valtuutetun taksamittariasentajan sinetöimällä ja taksilaitedirektiivin vaatimukset täyttämällä taksamittarilla.

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ti Touko 09, 2017 10:26 am

Tarjouspyynnössä taksamittaritaksa on lähtökohtana tarjoukselle, silloin ei voi mitata taksitaksaa muulla kuin taksilain edellyttämällä laitteistolla, eli valtuutetun taksamittariasentajan sinetöimällä ja taksilaitedirektiivin vaatimukset täyttämällä taksamittarilla.
Näyttää pahasti siltä, että tulevat muutokset ovat ryömineet pahasti "Palkkiometsästäjän" ihon alle. Lisäksi lintukodon olotilaa on häiritty.

Ei Suomessa ole mitään "taksamittaritaksaa". On olemassa asetuksen määrittämä kuluttajilta perittävä enimmäishinta taksimatkoista. Tämän hinnan mittaamiseksi on kehitetty taksamittari, joka on yksinkertaisuudessaan trippimittarin ja kellon yhdistelmä lisättynä laskukoneella. EU:n mittauslaitedirektiivi määrittää tämän mittarin ominaisuudet, jotta kuluttaja voi luottaa siihen, että sitä käytettäessä matka ja aika on mitattu oikein ja veloituksesta tulee siten asetuksen mukainen. Mutta mikään laki tai asetus ei anna yksinoikeutta taksamittarin mittaamalle matkalle tai ajalle, eikä edellytä edes sen käyttöä! Taksa-asetuskin sanoo näin:
6 § Taksamittari
Taksimatkan hinta määräytyy taksamittaria käyttäen, jollei asiakkaan kanssa ole sovittu muusta hinnasta kuin tässä asetuksessa säädetyistä enimmäishinnoista. Jos taksamittari on epäkunnossa tai sen sinetöinti on murrettu, on noudatettava perusmaksun ja ajomatkan pituuden mukaan laskettua enimmäishintaa.

Missään ei sanota kauanko taksamittari saa olla epäkunnossa tai sinetti murrettuna. Tällöin matkan hinta saadaan myös periä, mutta ns. hidasajon osuus jää veloittamatta. Uudessa, ilmeisesti ensivuoden alussa voimaan tulevassa, autojen katsastuksen arvioinitiperusteissakaan ei enää ole taksamittarin sinetöintivelvoitetta:
Olemassaolon, asennustodistuksen sekä sinetöinnin tai taksan asennuskuitin tarkastus ja rengaskoon oikeellisuuden tarkastus.
Katsastusmieskään ei enää vaadi sinetöintitodistusta, vaan se on yksi vaihtoehto.

Jos siis asiakas haluaa pyytää tarjouksen matkoista, niin on täysin mahdollista, että hinta pyydetään taksa-asetuksen mukaisista hinnoista annettuna alennuksena, mutta millä matka ja aika mitataan ja miten ne lasketaan lopulliseksi matkan hinnaksi, on siis mahdollista aivan vapaasti valita. Jopa kuluttajan matka voidaan ajaa ilman taksamittaria, jos hinta on sovittu muuksi, kuin enimmäishinnaksi! Tosin käytännön ongelmaksi useimmissa takseissa muodostuu silloin kuitinantovelvollisuus. Taksista ei yleensä löydy toista laitetta, mistä voisi asiakkaalle kuitin tulostaa. Mutta mikäli sellainen olisi, niin mikään ei estäisi sen käyttöä. Tosin matka voidaan veloittaa myös laskulla, jolloin lasku toimii vaadittuna kuittina.

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Touko 09, 2017 11:37 am

...Ooot aika veijari vääntämään selvästä asiasta milloin minkäkinlaista versioita.
Valtuutetun taksamittariasentajan asentama ja sinetöimä tasamittari on tällä hetkellä ainoa hyväksytty mittauslaite taksamittaritaksan mittaukseen.
Tulevaisuudessa asiat voi olla toki aivan muuta, mutta tämänhetkisellä lailla mennään.
Mielestäsi on varmaan oikein sekin että vpl/shl-tarjouspyynnössä kuljetuksia jakava keskus on auki vain klo. 07.00-18.00 välisenä aikana, mielestäni sen pitää olla aina auki...
...istu ja kirjoita...

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ti Touko 09, 2017 3:18 pm

...Ooot aika veijari vääntämään selvästä asiasta milloin minkäkinlaista versioita.
Valtuutetun taksamittariasentajan asentama ja sinetöimä tasamittari on tällä hetkellä ainoa hyväksytty mittauslaite taksamittaritaksan mittaukseen.
Ei näitä tarvitse mitenkään vääntää. Tosiasia on jo NYKYISIN se, että taksin enimmäistaksa kuluttajalle on ainoa, mikä velvoittaa taksamittarin käyttöä. Ja sellaista käsitettä, kuin "taksamittaritaksa" ei mikään laki/asetus tunne. Joten sellaisen mittaamiseen ei voi edes olla hyväksyttyä mittalaitetta. EU:n mittauslaitedirektiivi ( http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 2-20150127 ) määrittää vain taksamittarin ominaisuudet ja mittatarkkuuden. Ei sekään kerro mitään taksamittarin käytöstä. Sinänsä mielenkiintoista on se, minkä mittalaitteiden kanssa taksamittaria koskevat yhteiset normit:
2 artikla Soveltamisala
1. Tätä direktiiviä sovelletaan laitekohtaisissa liitteissä III–XII, jäljempänä ’laitekohtaiset liitteet’, tarkoitettuihin mittauslaitteisiin; kyseiset liitteet koskevat vesimittareita (MI-001), kaasumittareita ja tilavuuden muunnoslaitteita (MI-002), sähköenergiamittareita (MI-003), lämpöenergiamittareita (MI-004), muiden nesteiden kuin veden määrän jatkuvaan dynaamiseen mittaukseen tarkoitettuja mittausjärjestelmiä (MI-005), automaattisia vaakoja (MI-006), taksimittareita (MI-007), kiintomittoja (MI-008), dimensiomittauslaitteita (MI-009) sekä pakokaasuanalysaattoreita (MI-010).
.
Sivlta 112 alkaa taksamittarin erityisvaatimukset, päättyen sivulle 115.
Mielestäsi on varmaan oikein sekin että vpl/shl-tarjouspyynnössä kuljetuksia jakava keskus on auki vain klo. 07.00-18.00 välisenä aikana, mielestäni sen pitää olla aina auki...
Tämä, niin kuin lähes kaikki muutkaan asiat, eivät ole mielipideasioita, ei minun eikä sinun. Meillä on olemassa lait ja asetukset sitä varten:
3.4.1987/380 Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista.
8§ Vammaisille tarkoitetut palvelut.
...Kunnan on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle kohtuulliset kuljetuspalvelut niihin liittyvine saattajapalveluineen,...
Tämä sana "kohtuulliset" on tietysti vaikeasti määritettävissä ja varmasti hallinto-oikeudesta ja korkeimmasta hallito-oikeudesta löytyy päätöksiä siihen, mikä on kohtuullinen.
Samain lain 8§ määrittää lisäksi:
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä kuntoutusohjauksen ja sopeutumisvalmennuksen sisällöstä sekä kuljetuspalvelujen ja palveluasumisen sisällöstä ja järjestämisestä.
Tämä asetus ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 70759#L2P4 ) määrittää pykälissä 4,5 ja 6 kuljetuksien järjestämisen ja laajuuden. Missään ei lue, että niitä pitää olla saatavilla 24/7/365.
SHL-kuljetuksissa on saman tyyppiset lait ja asetukset ja ne voit käydä itse lukemassa.

Kunnilla on nyt rahat tiukassa ja kaikessa yritetään säästää. Jos (ja kun) kunta on aiemmin tarjonnut lain vaatimia parempia palveluita, niin nyt saattaa edessä olla tilanne, että palveluiden saatavuutta kiristetään lain minimitasolle. Mutta eikös tämä ole taksiyrittäjille parempi!!! Nyt vammaiset käyttävät palveluitaan "virka-aikana" ja entistä vähemmän on tarvetta yöpäivystykselle. Pääsee nukkumaan joka yö, kun ei ole asiakkaita!

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ti Touko 09, 2017 3:56 pm

Kuten edellä olen ilmoittanut Tarjouspyyntö perustuu taksamittaritaksasta annettavaan alennusprosenttiin.
Taksaa ei voi nykyisen lain mukaan mitata laillisesti muulla kuin vaatimuksenmukaisuustodistuksen saaneella taksamittarimallilla, jonka autoon on asentanut valtuutettu taksamittariasentaja sekä sen sinetöinyt.
LIITE IX
TAKSIMITTARIT (MI-007)
Liitteen 1 asiaa koskevia vaatimuksia, tämän liitteen erityisvaatimuksia ja tässä
liitteessä lueteltuja vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyjä sovelletaan
taksamittareihin.
MÄÄRITELMÄT
Taksimittari
Yhdessä merkinantogeneraattorin (
1
) kanssa mittauslaitteena toimiva laite.
Laite mittaa matkan keston ja laskee etäisyyden merkinantogeneraattorin antaman
signaalin perusteella. Lisäksi se laskee ja näyttää matkasta maksettavan hinnan
lasketun matkan ja/tai matkan mitatun keston perusteella.
Maksu
Kiinteään aloitustaksaan ja/tai matkan pituuteen ja/tai kestoon perustuvasta mat
­
kasta maksettava kokonaisrahamäärä. Maksuun eivät kuulu erityispalveluista pe
­
rittävät lisät.
Cross-over-nopeus
Nopeusarvo, joka saadaan jakamalla aikatariffiarvo välimatkatariffiarvolla.
Tavanomainen laskutapa S (tariffin yksinkertainen soveltaminen)
Maksun laskutapa, joka perustuu aikatariffiin ajettaessa cross-over-nopeutta hi
­
taammin ja välimatkatariffiin ajettaessa cross-over-nopeutta nopeammin.
Tavanomainen laskutapa D (tariffin kaksinkertainen soveltaminen)
Maksun laskutapa, joka perustuu hinta- ja välimatkatariffin samanaikaiseen käyt
­
töön koko matkan ajan.
Toiminta-asento
Eri tavat, joilla taksimittari toteuttaa toimintansa eri osia. Toiminta-asennot näkyvät
seuraavista näytöistä:
”Vapaa”
:
Taksimittari ei laske maksua
”Varattu”
:
Taksimittari laskee maksun mahdollisen aloitustaksan
sekä ajettuun matkaan ja/tai ajoaikaan perustuvan tarif
­
fin perusteella
”Pois päältä”
:
Asento, joka ilmoittaa matkasta aiheutuneen maksun ja
jossa ainakin aikaan perustuva maksun lasku on kyt
­
ketty pois päältä.
SUUNNITTELUA KOSKEVAT VAATIMUKSET
1. Taksimittarin on oltava suunniteltu laskemaan matkan pituuden ja mittaa
­
maan matkan keston.

B
2014L0032 — FI — 27.01.2015 — 001.003 — 112
(
1
) Etäisyyden ilmoittava merkinantogeneraattori ei kuulu tämän direktiivin soveltamisalaan.
2.
Taksimittarin on oltava suunniteltu niin, että se laskee ja näyttää matkan
hinnan sitä mukaa kuin se jäsenvaltion vahvistamin erottelutarkkuuksin
nousee käyttöasennossa ”varattu”. Lisäksi taksimittarin pitää näyttää mat
­
kan lopullinen hinta käyttöasennossa ”pois päältä”.
3. Taksimittariin on voitava soveltaa tavanomaisia laskutapoja S ja D. Las
­
kutavat on voitava valita varmennetulla asetuksella.
4. Taksimittarista on voitava saada seuraavat tiedot asianmukaisen varmen
­
netun liittymän (liittymien) kautta:
— toiminta-asento ”vapaa”, ”varattu”, ”pois päältä”,
— laskurin tiedot 15.1 kohdan mukaisesti,
— yleiset tiedot: merkinantogeneraattorin vakio, varmennuspäivämäärä,
taksin tunnus, reaaliaika, tariffin tunnus,
— kuljetusmaksua koskevat tiedot: peritty kokonaismaksu, maksu, mak
­
sun laskutapa, lisämaksu, päivämäärä, aloitusaika, lopetusaika, ajettu
matka,
— tariffitiedot: tariffimuuttuja(t).
Kansallisessa lainsäädännössä voidaan vaatia tiettyjen laitteiden liittämistä
taksimittarin liittymään tai liittymiin. Jos kyseinen laite vaaditaan, taksi
­
mittarin toiminta on oltava mahdollista varmennetulla asetuksella auto
­
maattisesti estää, ellei vaadittua laitetta ole tai ellei se toimi
asianmukaisesti.
5. Tarvittaessa taksimittari on voitava säätää sen merkinantogeneraattorin
vakion mukaisesti, johon mittari on tarkoitus kytkeä, ja säätö on voitava
varmentaa.
NIMELLISET KÄYTTÖEDELLYTYKSET
6.1 Sovellettava mekaaninen käyttöympäristöluokka on M3.
6.2 Valmistajan on määritettävä laitteen nimelliset käyttöedellytykset,
erityisesti:
— Lämpötilaväli on vähintään 80 °C ilmastolliselle käyttöympäristölle.
— Tasasähköjännitteen vaihtelurajat, joille laite on suunniteltu.
SUURIMMAT SALLITUT VIRHEET
7. Suurimmat sallitut virheet taksimittarin käytöstä taksissa aiheutuvat virheet
pois lukien ovat:
— Kuluneelle ajalle: ± 0,1 %
suurimman sallitun virheen vähimmäisarvo: 0,2s;
— Ajetulle matkalle: ± 0,2 %
suurimman sallitun virheen vähimmäisarvo: 4 m;
— Maksun laskennalle: ± 0,1 %
vähintään, pyöristys mukaan lukien: maksun näytön vähiten merkitse
­
vää lukua vastaavasti.
HÄIRIÖIDEN SALLITTU VAIKUTUS
8.
Sähkömagneettinen häiriönsieto
8.1 Sovellettava sähkömagneettinen käyttöympäristöluokka on E3.
8.2 Edellä 7 kohdassa vahvistettuja suurimpia sallittuja virheitä on noudatet
­
tava myös sähkömagneettisen häiriön aikana.

B
2014L0032 — FI — 27.01.2015 — 001.003 — 113
VIRTALÄHTEEN HÄIRIÖ
9. Jos jännite putoaa valmistajan määrittämän pienimmän toimintarajan ala
­
puolelle, taksimittarin on:
— toimittava edelleen oikein tai jatkettava toimintaansa ilman, että ennen
jännitteen putoamista saatavilla olleet tiedot häviävät, jos jännitteen
putoaminen on väliaikaista eli moottorin uudelleen käynnistyksestä
johtuvaa
— keskeytettävä mittaus ja palattava asentoon ”vapaa”, jos jännitteen
putoaminen kestää kauemmin.
MUUT VAATIMUKSET
10. Taksimittarin valmistajan on määritettävä taksimittarin ja matkamerkin
­
antogeneraattorin yhteensopivuuden edellytykset.
11. Jos maksuun sisältyy kuljettajan manuaalisella komennolla lisäämä maksu
erityispalvelusta, sitä ei sisällytetä näytettävään maksuun. Tällöin taksimit
­
tari voi kuitenkin näyttää väliaikaisesti summan, jossa on lisämaksu.
12. Jos maksu lasketaan laskutavan D mukaisesti, taksimittarissa voi olla yli
­
määräinen näyttömuoto, jossa näytetään ainoastaan ajettu matka ja matkan
kesto reaaliajassa.
13. Kaikkien matkustajalle näytettävien arvojen on oltava asianmukaisesti tun
­
nistettavissa. Näiden arvojen ja niiden näyttöjen on oltava luettavissa sekä
päivänvalossa että pimeään vuorokauden aikaan.
14.1 Jos toimintatilan valinta ennalta ohjelmoiduista vaihtoehdoista tai tietojen
vapaa syöttö voi vaikuttaa maksettavaan summaan tai väärinkäytön torju
­
miseksi toteutettaviin toimenpiteisiin, laitteen asetukset ja syötetyt tiedot
on voitava varmistaa.
14.2 Taksimittarin varmistuslaitteiden on oltava sellaiset, että asetusten erillinen
varmennus on mahdollista.
14.3 Liitteessä I olevan 8.3 kohdan säännöksiä sovelletaan myös tariffeihin.
15.1 Taksimittariin on asennettava laskurit, joita ei voida nollata, kaikille seu
­
raaville arvoille:
— taksin ajama kokonaismatka
— taksin ajama kokonaismatka varattuna
— varausten kokonaismäärä
— matkasta perittyjen lisämaksujen kokonaismäärä
— matkasta perittyjen maksujen kokonaismäärä.
Yhteenlaskettuihin arvoihin on sisällyttävä virtalähteen häiriön aikana 9
kohdan mukaisesti tallennetut arvot.
15.2 Jos taksimittarin virransyöttö katkeaa, mittarin on säilytettävä yhteenlaske
­
tut arvot vuoden ajan arvojen lukemiseksi taksimittarista muuhun välinee
­
seen.
15.3 On toteutettava asianmukaiset toimenpiteet sen estämiseksi, että matkusta
­
jia ei johdeta harhaan yhteenlaskettujen arvojen näytöllä.

B
2014L0032 — FI — 27.01.2015 — 001.003 — 114
16. Tariffien automaattinen muutos on sallittu, jos se perustuu:
— matkan pituuteen
— matkan kestoon
— vuorokaudenaikaan
— päivämäärään
— viikonpäivään.
17. Jos taksin ominaisuudet ovat taksimittarin virheettömyyden kannalta tär
­
keitä, taksimittarissa on oltava mahdollisuudet varmentaa taksimittarin lii
­
täntä taksiin, johon se on asennettu.
18. Asennuksen jälkeistä testausta varten taksimittarissa on oltava mahdolli
­
suus testata erikseen ajan ja välimatkan mittauksen sekä maksun laskemi
­
sen tarkkuus.
19. Taksimittarin ja valmistajan määrittämien mittarin asennusohjeiden on ol
­
tava sellaiset, että kun mittari on asennettu valmistajan ohjeiden mukai
­
sesti, ajettua matkaa vastaavan mittaussignaalin vilpilliset muutokset ovat
riittävällä tavalla poissuljetut.
20. Vilpillistä käyttöä koskevan yleisen olennaisen vaatimuksen on täytyttävä
siten, että asiakkaan, kuljettajan, kuljettajan työnantajan ja veroviranomais
­
ten etu suojataan.
21. Taksimittari on suunniteltava niin, että se voi säätämättä pysyä pienimpien
sallittujen virheiden rajoissa yhden vuoden ajan normaalikäytössä.
22. Taksimittarissa on oltava reaaliaikainen kello, joka näyttää vuorokaudena
­
jan ja päivämäärän, ja yhtä tai molempia näistä näytöistä voidaan käyttää
tariffien muuttamiseksi automaattisesti. Reaaliaikaisen kellon osalta vaa
­
timukset ovat seuraavat:
— Ajan näytön tarkkuuden on oltava 0,02 prosenttia.
— Kellon korjausmahdollisuus saa olla korkeintaan 2 minuuttia viikkoa
kohti. Kesä- ja talviaikaan siirtymisen on tapahduttava automaattisesti.
— Automaattisen tai manuaalisen korjauksen matkan aikana on oltava
estetty.
23. Kun ajetun matkan ja kuluneen ajan arvoja näytetään tai tulostetaan tämän
direktiivin mukaisesti, arvoissa on käytettävä seuraavia yksiköitä:
Ajettu matka:
— kilometrejä
— maileja niissä jäsenvaltioissa, joihin sovelletaan direktiivin
80/181/ETY 1 artiklan b kohtaa.
Kulunut aika:
— sekunteja, minuutteja tai tunteja sen mukaan, mitä pidetään sopivana
ottaen huomioon tarvittava erottelutarkkuus ja tarve estää väärinkäsi
­
tyksiä.
VAATIMUSTENMUKAISUUDEN ARVIOINTI
Direktiivin 17 artiklassa tarkoitetut vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyt,
joista valmistaja voi valita yhden, ovat:
B + F, B + D tai H1
...
Kuljetuspalvelujen laajuus

Kuljetuspalveluja on järjestettävä edellä 5 §:ssä tarkoitetulle henkilölle siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa välttämättömien työhön ja opiskeluun liittyvien matkojen lisäksi vähintään kahdeksantoista yhdensuuntaista jokapäiväiseen elämään kuuluvaa matkaa kuukaudessa.
...
Meinaatko ettei vpl asiakas tarvitse kuljetuspalveluita klo.18.00-07.00 välisenä aikana, ne pitää olla mahdollisuus tilata em. välisenä aikoina.

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja ajattelija » Ke Touko 10, 2017 1:49 pm

Kuten edellä olen ilmoittanut Tarjouspyyntö perustuu taksamittaritaksasta annettavaan alennusprosenttiin.
En tiedä, minkä kunnan tarjouspyyntöä tarkoitat, mutta tässä erään Pohjois-Savossa sijaitsevan kunnan mm. vpl-asiakkaiden kuljetuksien tarjouspyynnön teksti:
Alennusprosenttien mukainen alennus lasketaan taksiliikenteen kuluttajahinnoista annetun voimassaolevan valtioneuvoston asetuksen mukaisista perus-, ajomatka- ja odotusmaksuista sekä avustamislisistä. Tarjouksessa annetut alennusprosentit on voimassa koko sopimuskauden ajan.
Tässä ei kyllä puhuta taksamittaritaksasta mitään. Tekstissä edellytetään alennusta "kuluttajahinnoista". Tarjouspyynnössä viitataan valtioneuvoston asetukseen, joka siis on tämä "Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen kuluttajilta perittävistä enimmäishinnoista ". Tämän asetuksen 6§ käsittelee taksamittaria ja velvoittaa sitä käyttämään seuraavasti
Taksimatkan hinta määräytyy taksamittaria käyttäen, jollei asiakkaan kanssa ole sovittu muusta hinnasta kuin tässä asetuksessa säädetyistä enimmäishinnoista.
Tässä tarjouspyynnössä velvoitetaan antamaan vähintään 6 % alennus, joten silloin taksamittaria ei ole pakko käyttää.

Mutta jos olet edelleen sitä mieltä, että tarjouksen pyytäjä rikkoo lakia, niin tarjouspyynnössä on mainittu valituksen kohde, markkinaoikeus ( http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/o ... asiat.html ). Sinne vain valitusta tekemään!

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » Ke Touko 10, 2017 10:51 pm

Taksimatkan hinta määräytyy taksamittaria käyttäen, jollei asiakkaan kanssa ole sovittu muusta hinnasta kuin tässä asetuksessa säädetyistä enimmäishinnoista.

Tässähän juuri selitetään että taksimatkan hinta määräytyy taksamittaria käyttäen, kuten tarjouspyynnössä mainitaan...
Tässä tarjouspyynnössä velvoitetaan antamaan vähintään 6 % alennus, joten silloin taksamittaria ei ole pakko käyttää.
Tämä kohta on ajattelijan oma näkemys, ei siis perustu mihinkään tarjouksessa oleviin kriteereihin...
...Mistä hinnasta ?...voin tarkentaa ajattelijalle... kyse on taksamittaritaksasta eli valtioneuvoston määräämästä korkeimmasta kuluttajahinnasta !
...Voi kristus pr#kele... taksin kuluttajahinta ja valtioneuvoston määräämä taksamittaritaksa on maalaisjärjellä ajateltuna mielestäni sama asia..."vääntäisitkö" meille mitä eroa em. asioilla on
Olkoon alennusprosentti mikä hyvänsä, pitää taksamittaritaksa /kuluttajahinta ensin kuljetuskohtaisesti mitata, mistä voidaan alennusprosentti laskea / per/ kuljetuskerta ja sen mukaisesti laskuttaa.
Täällä ei ole alennusprosenntiä määrätty, joten kyseessä aivan toinen tarjous kun esimerkissäsi.
Tarjouksessa alennus voi olla 0% tai enemmän, tai eihän tarjouspyynnössä ole kyllä myöskään kielletty antamasta vaikka +30% tarjousta...

Mainitsemaasi osoitteeseen on valitus lähetetty...

ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja ajattelija » To Touko 11, 2017 11:04 am

Kuten kirjoitin, niin minun tekstini viittasi
erään Pohjois-Savon
kunnan kilpailutukseen. Tämä kunta on Lapinlahti. Se on tällä hetkellä ainoa käynnissä oleva kilpailutus "vpl"-hakusanalla, minkä minä löysin. Toinen kunta on Kangasniemi, jossa tarjousmenettely tosin on keskeytetty, koska
Rajoitetulla kansallisella hankintamenettelyllä (II-vaiheinen menettely) ei saavutettu tarpeeksi osallistujia, jotta olisi muodostunut aitoa kilpailua. Hankintakilpailu toteutetaan uudelleen mahdollisimman pian.
"Palkkionmetsästäjän" väittämä
Tämä kohta on ajattelijan oma näkemys, ei siis perustu mihinkään tarjouksessa oleviin kriteereihin...
ei pidä paikkaansa. Sen voi jokainen käydä lukemassa
Pohjois-Savossa sijaitsevan kunnan
( =Lapinlahti) kilpailutusasiakirjoista.

Palkkionmetsästäjä kertoo
Mainitsemaasi osoitteeseen on valitus lähetetty...
, mutta kyseisen osoitteen tiedoista ei löytynyt mitään asiaan viittaavaa ( http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/v ... asiat.html ). Kuten luettelosta nähdään, niin se päivittyy joka päivä, joten...
Voi kristus pr#kele... taksin kuluttajahinta ja valtioneuvoston määräämä taksamittaritaksa on maalaisjärjellä ajateltuna mielestäni sama asia..."vääntäisitkö" meille mitä eroa em. asioilla on
Maalaisjärki saattaa näin sanoa, mutta kuten kaikki tietävät, niin jokaisen taksamittarissa voi olla taksana mikä hyvänsä taksa, joka on korkeintaan tämä kuluttajilta peritty enimmäistaksa. Tätä voidaan kutsua "taksamittaritaksaksi", mutta ei kai se voi olla minkään pohja, koska sen saa päättää kukin yrittäjä itse (teoriassa, mutta lain laatijan mielestä myös käytännössä).

Taksamittaria ei tarvitse käyttää. Esim. minun taksi ajaa ja on jo vuosia ajanut erityyppisiä sopimusajoja täysin ilman mittaria. Nämä sitten laskutan sopimusteni mukaisesti ja kuljettajalle maksetaan palkka sopimusten mukaisesti. Mutta nämä eivät siis näy mittarissa mitenkään (25E 0€).

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » To Touko 11, 2017 8:36 pm

Maalaisjärki saattaa näin sanoa, mutta kuten kaikki tietävät, niin jokaisen taksamittarissa voi olla taksana mikä hyvänsä taksa, joka on korkeintaan tämä kuluttajilta peritty enimmäistaksa. Tätä voidaan kutsua "taksamittaritaksaksi", mutta ei kai se voi olla minkään pohja, koska sen saa päättää kukin yrittäjä itse (teoriassa, mutta lain laatijan mielestä myös käytännössä).
Miten taksamittarissa voi olla mikä tahansa taksa, joka on korkeintaan kuluttajilta peritty kuluttajahinta... :D
Käsittääkseni se on juurikin taksamittaritaksa joka korkein kuluttajilta perittavä kuluttajahinta...
Tämä taksamittarissa oleva valtioneuvoston määräämä ja taksamittariasentajan asentama ja sinetöimä kuluttajahinta, eikä se ole yhtään enempää tai vähempää kuin em. taksa...
Taksamittaria ei tarvitse käyttää. Esim. minun taksi ajaa ja on jo vuosia ajanut erityyppisiä sopimusajoja täysin ilman mittaria. Nämä sitten laskutan sopimusteni mukaisesti ja kuljettajalle maksetaan palkka sopimusten mukaisesti. Mutta nämä eivät siis näy mittarissa mitenkään (25E 0€).
Sopimusajo on aivan eriasia kun nyt kyseessä oleva taksamittaritaksaan perustuva tarjouspyyntö...

Ps. Minä en ainakaan tiedä taksamittareihin asennetun muuta kun voimassa oleva taksamittarihinnasto..
Missä on käytäntö laittaa / asennuttaa taksamittariin muu taksa kuin valtioneuvoston määräämä kuluttajataksahinta ?

Ps.ps. Sopimusajo on ajettava taksamittarin kautta, jolloin se näkyy kirjanpidossa...
Olet siis ajanut sopimusajot täysin ilman mittaria, mikäli mittari on kytketty pois päältä kirjautuu kaikki taksilla suoritetut ajot/km;t yksityisajoksi, eli olet tehnyt sopimusajoilla pimeää taksiajoa ja kirjauttanut ne taksamittariisi virheellisesti yksityisajoksi...siitä voi seurata viranomaistaholta seuraamuksia, josta itse kannat vastuun joten en ota siihen enempää kantaa...


Kyllä se valitus sieltä tulee, kunhan saavat kirjattua markkinatuomioistuimessa...

Palkkionmetsästäjä
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 28, 2015 1:58 am

Re: Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

ViestiKirjoittaja Palkkionmetsästäjä » To Kesä 01, 2017 9:22 am

https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aj ... _kaynnissa
trafi teettää kyselytutkimusta liikennepalvelulain muutoksista, erityisesti taksialaa koskien.
Soittelivat eilen, vastasin kaikkiin kysymyksiin, kysely kestää n. 5-6 min. kyselevät kuulemma kansalaisilta, taksinkuljettajilta, taksiliikenneluvan ja joukkoliikenneluvan omaavilta mielipiteitä asiasta.
Joten valmistautukaa ko. kyselyyn, vaikka sillä tuskin mitään merkitystä asiaan ;) ...


Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija