Anne Berner jäi taas kiinni housut kintuissa!

Taksi-aiheiset uutiset ympäri mailmaa ja suomesta.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
JPE
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 09, 2015 9:16 pm

Anne Berner jäi taas kiinni housut kintuissa!

ViestiKirjoittaja JPE » Ke Joulu 09, 2015 1:56 am

Aika törkeä nainen. Tämä(kin) kertoo paljon siitä, minkälaista lobbareiden propagandaa uutisointi nykyään on.

Tommi Parkkonen on vähän turhan vasemmistolainen, mutta ainakin Parkkonen sentään yrittää tehdä vähän journalismia.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015120 ... 7_uu.shtml
Liikenne- ja viestintäministeriö kysyi kansalta miten sääntelyä pitäisi karsia: vastaajina ministeriöiden virkamiehiä, ex-ministereitä, kansanedustajia ja lobbareita.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) glögikaverit pääsivät vastaamaan ministeriön kansalaisille suuntaamaan kyselyyn.

Anne Bernerin (kesk) johtama liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi viime viikolla tiedotteen otsikolla "Kansalaiset toivovat muutoksia ajokortin hankintaan ja nopeusrajoituksiin".

Tiedotteessa, joka painottaa nimenomaan sanaa "kansalaiset", ministeriö kertoo, että se keräsi lokakuussa näkemyksiä siitä miten liikenne- ja viestintäalan sääntelyä pitäisi karsia. Ministeriön mukaan kansalaiset antoivat eniten palautetta ajokorttisäännöksistä, nopeusrajoituksista, tavaraliikenteestä ja takseista.

Ajokorteissa huolestutti niiden hinta, nopeusrajoitusten toivottiin sopeutuvan paremmin sääolosuhteisiin ja taksien sääntelyn purkaminen sai kannatusta.

- Kyselyssä esille tulleet aiheet tukevat hyvin niitä säädösten muutostavoitteita, joita olemme normipurun hengessä ja digitalisaation edistämiseksi ministeriössä suunnitelleet, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) toteaa tiedotteessa.

Varsinaisessa tiedotteessa ei mainita tarkemmin keiltä sääntelyn vähentämisestä on kyselty. Se selviää vasta ministeriön erillisestä liitteestä, jossa kerrotaan, että lokakuun aikana toteutettu kysely on kohdistettu "ministeriön sidosryhmille, neuvottelukunnille, yhteisverkostoille ja -työryhmille".

EK mukana

Sidosryhmillä ministeriö tarkoittaa omaa niin sanottua "glögilistaansa", eli henkilöitä, jotka ministeriö kutsuu vuosittain pikkujoulunkaltaiseen tilaisuuteensa.

- Meillä on laaja sidosryhmätilaisuus aina ennen joulua. Siksi käytämme nimitystä glögilista, hallitusneuvos Silja Ruokola selventää Iltalehdelle.

Viimeksi tilaisuus on järjestetty joulukuun alussa. Ilmoittautuneita oli noin 300.

Ruokolan mukaan glögilistalla on esimerkiksi virkamiehiä, kansanedustajia, entisiä ministereitä ja sellaisia henkilöitä, joita ministeri on tavannut vuoden aikana.

- Ja he ovat voineet jakaa kyselyä eteenpäin omille tahoillensa. Tarkoitus oli pitää tämä mahdollisimman avoimena ja laajana.

Ministeriön neuvottelukunnissa puolestaan istuu eri ministeriöiden virkamiehiä sekä edustajia esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliitto EK:sta, Merimies-Unionista ja eri työmarkkinajärjestöistä.

Koululaisia

Ruokola muistuttaa, että listauksessa mainittuihin työryhmiin kuuluu 13 ministeriön kummikoulua eri puolilla Suomea.

Kyselyä jaettiin myös ministeriön nettisivujen ja Twitterin kautta. Näiden kautta tulleiden vastausten lukumäärästä Ruokolalla ei kuitenkaan ole tietoa.

- Kaikkiaan yli 60 prosenttia vastaajista ilmoitti vastaavansa kansalaisina.

Kyselyn toteutti yhtiö nimeltä Fountain Park, joka ei ole varsinainen tutkimusyhtiö vaan liikkeenjohdon konsulttiyritys. Erilaisia ehdotuksia kyselyyn tuli 1 400.

- Olimme tyytyväisiä. Saimme selville tiettyjä painopisteitä mikä kansalaisia kiinnostaa ja huolestuttaa, Ruokola kiittelee.

TOMMI PARKKONEN
tommi.parkkonen@ilmedia.fi

Zombaaja
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 2:16 pm

Re: Anne Berner jäi taas kiinni housut kintuissa!

ViestiKirjoittaja Zombaaja » Ke Joulu 09, 2015 4:08 pm

Anne Berner on jäänkylmä nainen, joka ajaa vain pienen, itselleen mieluisan, intressiryhmän etua - kansan edun kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Hyvin todennäköisesti sveitsiläis-suomalainen Berner saa jotain henkilökohtaista etuakin. Toki varmasti ammattitaidolla hoitaa homman niin, ettei todisteita jää.

TheDevilHimself
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 16, 2015 12:26 am

Re: Anne Berner jäi taas kiinni housut kintuissa!

ViestiKirjoittaja TheDevilHimself » Ke Joulu 09, 2015 6:20 pm

Helppohan tässä on arvostella...

Mutta jos se näyttää bulvaanilta ja jos se puhuu kuin bulvaani ja jos sen teot on bulvaanin tekoja (kunhan vielä lisää vauhtia ottaa),
niin mikähän se on? Onko se vain ensimmäisen kauden kansanedustaja/ministeri. Kun on ensimmäinen laatuaankin. Rare species.
Paitsi politiikassa kenties.

mikkopoika
Viestit: 131
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 11:55 pm

Re: Anne Berner jäi taas kiinni housut kintuissa!

ViestiKirjoittaja mikkopoika » Ke Joulu 09, 2015 10:17 pm

Helppohan tässä on arvostella...

Mutta jos se näyttää bulvaanilta ja jos se puhuu kuin bulvaani ja jos sen teot on bulvaanin tekoja (kunhan vielä lisää vauhtia ottaa),
niin mikähän se on? Onko se vain ensimmäisen kauden kansanedustaja/ministeri. Kun on ensimmäinen laatuaankin. Rare species.
Paitsi politiikassa kenties.
Jos ei hallitus kippaa niin 4 vuotta on aikaa ajaa omia/lobbariryhmän etuja. Ei pidä unohtaa ministerikierrätystä.
Siinä ajassa kerkee saada jo aika paljon pahaa jälkeä aikaan monella eri sektorilla hyvällä palkalla ja sitten voikin tehdä "käteiset" eli ottaa vastaa palkkioviran jostain kovan rahan hoh hoijaa virastosta.....
--Pankin ja Verottajan nöyrä orja--
Asemapaikat: Äänekoski/Suolahti

JPE
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Marras 09, 2015 9:16 pm

Re: Anne Berner jäi taas kiinni housut kintuissa!

ViestiKirjoittaja JPE » Pe Joulu 25, 2015 10:49 pm

Matti Vireniltä asiaa (ei liity suoranaisesti taksialaan, mutta kuljetusalaan yleisesti)

http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.f ... botaasista

[/quote]Kuten tunnettua, Valtioneuvosto päätti 17.12, että kuorma-autoliikenteen ns. kabotaasi –kuljetusten rajoituksia puretaan EU:n haluamalla tavalla ensi keväänä. Käytännössä päätös tarkoittaa sitä, että tällöin poistetaan rajoitukset kuormien lukumäärille. Vaikka muutos ei täysin poista kabotaasi -rajoituksia ja se koskee vain EU/ETA –maita, tosiasia on, että nyt otetaan iso askel kohti vapaasti toimivia markkinoita. Tosin voi kyynisesti sanoa, että nykyjärjestelmä on jo pitkään ”vuotanut” niin paljon, että vapaasti toimivista markkinoista on jo saatu kosolti kokemuksia.

Ensi kuulemalta hallituksen päätös saattaa kuulostaa hyvältä. Kilpailu vapautetaan, hinnat laskevat ja kuluttajat hyötyvät. Joidenkin mielestä parasta koko kuviossa on se, että ja kuljetusalan ammattiliitto AKT saa kynsilleen. Vastenmielisyys AKT:ta kohtaan on niin voimakasta, että AKT:n vaikutusvallan pienenemistä pidetään tärkeämpänä kuin sitä mahdollisuutta, että kymmeniä tuhansia suomalaisia työpaikkoja häviää. Mutta voiko todellakin käydä näin? Voi tietenkin, jos kilpaillaan kovin erilaisin ehdoin ja aitoon kilpailuun ei ole edellytyksiä. Tässä yhteydessä voi viitata anglosaksiseen sanontaan: level playing field, tasainen pelikenttä, joka usein toistuu kansainvälisen kaupan neuvotteluissa.

No, onko meillä tasainen pelikenttä ulkomaisten toimijoiden kanssa? Virossa rahtarien palkkataso on hieman runsas kolmannes Suomen tasosta. Muualla Baltiassa se on vielä vähemmän puhumattakaan esimerkiksi Romaniasta tai Bulgariasta. Modoviassa (joka jo kolkuttelee EU:n ovella) palkat ovat alle kymmenysosa Suomen pakoista.

Eikä kyse ole pelkästään palkoista Suomessa – tästä koulutuksen ihmemaasta ei enää löydy kuljettajia. Ei ihme, jos ajattelee ajokorttien hintaa ja koulutusjaksojen pituutta – niin absoluuttisin termein kuin suhteessa muihin maihin. Vertaillaan vaikka viime vuonna voimaan astuneen ammattipätevyyskoulutuksen hintoja: Suomessa ne ovat Suomessa viisinkertaiset Baltiaan verrattuna.

Autojen käyttökulut (huolto, varaosat, renkaat ym.) ovat myös keveämmän verotuksen ansiosta muualla alhaisempia, ja löysempi katsastuskäytäntö kasvattaa vielä eroa. Ministeri Berner tosin kabotaasikohua kommentoidessaan lupaili, että viranomaiset voivat jatkossa (!) kiinnittää huomiota ulkomaisten rekkojen renkaisiin. Eroa on myös polttoaineen hinnassa. Rekka-auton tankkiin mahtuu 800 litraa, eli aivan heti ei tarvitse käydä suomalaisen huoltoaseman pumpulla. Eroa Suomen tappioksi on vielä yritys- ja pääomaveroissa. Kansainvälisen kuljetusliikkeen kannalta verotus tarjoaa lukemattomia Suomea edullisempia vaihtoehtoja; Viron malli antaa siitä jo esimakua. Tasainen pelikenttä: kaukana siitä.

Viranomaiset eivät ainakaan ponnistele pelikentän tasaamiseksi. Ajatellaan vaikka sakotuskäytäntöä. Kun suomalainen kuski jää kiinni esimerkiksi ajoaikarikkomuksesta, sakkoa tulee aikanakin 500 euroa. Ulkomaalaiselle ehkä 100 euroa, ja Suomessa harvoin käyvä kaukaa tuleva voi heittää sakkolapun saman tien ikkunasta ulos. Rohkenee myös epäillä, miten tasapuolista valvonta on. Vaikka poliisi ei olisi oikeusministeriön tavoin motivoitunut valtion kestävyysvajeen paikkamaisesta, ummikko ulkomaalaisten tutkinta ei varmaan ole kovin motivoivaa. Jos rapsuja tulee kolmesti vuoden sisään suomalaiselle kuljettajalle, hän joutuu ainakin kuukauden ajaksi työttömäksi (muuten harvinaisen tasapuolinen rangaistus ajatellen eri ammatteja). Ulkomaalaiseltakin kuskilta voi ottaa kortin pois, mutta mitä sillä on väliä, koska ulkomaalaisen yrityksen kuski voi jatkaa ajamista missä tahansa muussa maassa. Tämä on suomalainen versio periaatteesta ”reilu meininki”. Mutta samalla se kertoo karulla tavalla siitä, että (isoa) ulkomaista yritystä koskevat kansalliset määräykset aivan eri tavalla kuin kotimarkkinoilla toimivaa suomalaisyritystä.

Mitä tapahtuu kabotaasimääräysten muutoksen seurauksena? Suomaiset yritykset supistavat toimintaansa ja vähentävät väkeä, osa lopettaa tykkänään ja osa siirtää toimintansa Suomenlahden eteläpuolelle. Ennen EU-jäsenyyttä suomalaisten osuus esimerkiksi Venäjän kaupasta oli puolet, nyt se ei ole juuri mitään. Ehkä huolestuttavina on se, että Suomesta ulosliputtavat yritykset siirtävät samalla korjaus- ja huoltotoimintansa muulle (mitä jo itse asiassa on tapahtunut). Tällä muutoksella voi olla paljon suuremmat työllisyysvaikutukset kuin suomalaisten kuljettajien määrän supistumisella. Luonnollisesti ulkomaille siirtyneet yritykset maksavat veronsa muualle, samoin tekevät työntekijät. Listaa pidentävät saamatta jäävät arvonlisäverot ja valmisteverot.

Eli masentava tuotannon ja työllisyyden alasajo jatkuu. Suomessa merenkulutusta on jäljellä vain rippeet. Teollisuuden työpaikoista on puolet ulkomailla (tai ehkä jo enemmänkin, koska kaikkien suomalaisten tytäryhtiöiden työntekijämäärä ulkomailla on yli 500 000 (528 000 2013)). Suomalaisista pankeista on jäljellä oikeastaan vain yksi. Terveydenhoitoala on kohta kokonaan ulkomaisissa käsissä. Kohta myös kaikki kaivokset. Hotellit ovat muuttumassa vastaanottokeskuksiksi. Jäljellä on vain ilmaispalveluita ja valtion ja kuntien byrokratiaa. Mistä ihmeestä saamme vientituloja, jolla voimme maksaa tuontilaskun?

Voi tietenkin aina sanoa, että kabotaasin vapauttaminen on EU:n määräys. Kaikkihan on nykyään EU määrätystä, viranomaiset ja poliitikot sanovat. Mutta jos todellakin asioille ei voi mitään, niin kuin sanotaan, miksi ylipäätään ravataan päivittäin Brysselissä Eikö olisi halvempaa katsoa vain päivittäin faksilta, mitä määräyksiä Brysselista on tullut. Vai olisiko helpompaa, jossa meillä olisi vanhan ajan kenraalikuvernööri?


Matti Viren[/quote]






Palaa sivulle “Taksiuutiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija