Taksiliitto

Ei paikkakuntiin sidottu taksikeskustelu.
ajattelija
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2016 10:57 am

Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja ajattelija » Pe Marras 24, 2017 1:24 pm

Mitenkä jatkossa suhtaudutaan Taksiliittoon?
Taksiliitossa ovat jäseninä iso osa nykyisistä taksiyrittäjistä ja myös tilausvälityskeskukset. Jatkossa yrittäjän ja tilausvälityskeskuksen edut tulevat olemaan erilaisia. Johan nytkin huomattiin, kuinka Taksiliitto potki helsinkiläisiä yrittäjiä huolella. Helsinkiläiset päättivät lopettaa yhteistyön Valopilkun osalta, niin Taksiliitto sopi Lähitaksin kanssa myös Helsingin hoitamisesta. Eli ei välitetty yhtään asemapaikoista. Millaista edunvalvontaa Taksiliitto hoiti helsinkiläisten osalta? Vai kohdistuiko edunvalvonta Lähitaksin toiminta-alueen taksiyrittäjiin?

Miten uudet jäsenet? Ottaako Taksiliitto jäsenikseen kaikki tilauksia hoitavat yhtiöt? Myös Uberin? Vai rajataanko jäsenyys vain nykyisiin tilausvälitysyhtiöihin? Onko lain mukaan mahdollisuus rajata joitakin välitysyhtiöitä pois? Toisaalta jos tulevat kyytien välittäjät eivät edes halua liittyä Taksiliittoon, niin millä mandaatilla Taksiliitto edustaa vain osaa tilausvälitysyhtiöistä? Sama koskee yrittäjiä. Miten jatkossa Taksiliiton organisaatio toimii? On paikallisyhdistyksiä ja alueyhdistyksiä. Nyt jo tulevana vuodenvaihteena on meidän jokaisen ilmoitettava Liikennevirastolle "pääasiallinen toiminta-alue". Jatkossa tämä "pääasiallinen toiminta-alue" tulee olemaan vähintäänkin tulevien maakuntien kokoinen, sillä kela- ja sotekyydit hoidetaan maakunnallisesti, ei paikallisesti. Miten silloin valitaan mihin paikallisyhdistykseen kuulutaan? Tarvitaanko niitä enää? Entä alueyhdistykset? Vai voiko "helsinkiläinen" taksiyrittäjä liittyä "utsjokelaiseen" paikallisyhdistykseen? Tämä siksi, kun jatkossa ei ole "helsinkiläistä" taksiyrittäjää. Eli ryhtyvätkö paikallisyhdistykset kilpailemaan jäsenmaksuillaan?

redhat
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marras 25, 2015 9:20 pm

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja redhat » Pe Marras 24, 2017 4:35 pm

ajattelija kirjoitti: Miten uudet jäsenet? Ottaako Taksiliitto jäsenikseen kaikki tilauksia hoitavat yhtiöt? Myös Uberin?
Varmasti ottaa, kunhan jäsenmaksu kilahtaa tilille. Kattava jäsenten määrä on tärkeää edunvalvonnan vuoksi.
ajattelija kirjoitti:Vai rajataanko jäsenyys vain nykyisiin tilausvälitysyhtiöihin? Onko lain mukaan mahdollisuus rajata joitakin välitysyhtiöitä pois?
Ei kai sitä mikään laki säätele, mutta miten ihmeessä sen rajaisi vain nykyisiin tilausvälittäjiin? Se kenttä tulee kokemaan kovia muutoksia, joten koko kenttä voi moninpaikoin mennä uusiksi.

Sama pätee tietysti paikallisyhdistyksiin.

Heppu
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 08, 2015 1:59 pm

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja Heppu » Su Joulu 03, 2017 11:33 am

Taksiliitto ja välitysyhtiöt pelaavat yhteen saadakseen taksit tulevaisuudessa itselleen."Yrittäjät" vaan ei tajua sitä vielä.Suorakorvaus oli lähtölaukaus pitkäntähtäyksen suunnitelmaan.

Kornelius
Viestit: 30
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 10:48 pm

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja Kornelius » Ti Joulu 26, 2017 2:45 pm

Odotan mielenkiinnolla milloin HTD ja Lähitaksi avaavat pelin houkutellakseen uusia yrittäjiä riveihinsä. Kovanen ja Menevevähän jo pelin aloittivat. Jos itse ajattelisi yrittäjäksi lähtemistä, niin tuon Taksiliiton toiminta ei ainakaan vakuuta millään lailla, sieltä suunnasta ei varmaan mitään radikaalia apua ole tulossa. Nyt tosin olisi heillä tuhannen taalan paikka osoittaa jonkinlaista dynaamisuutta, mutta se taitaisi vaatia koko organisaation perinpohjaista uudistamista. Tuon lakivalmistelun edunvalvonta kun ei olemassa olevalla kokoonpanolla erityistä kiitosta ansaitse. Puhumattakaan naamakirjassa jaettavasta informaatiosta, pari päivitystä puolessa vuodessa ei ihan ehkä ole tätäpäivää.
Helsinki

kakkosnelonen
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 10:28 pm

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja kakkosnelonen » Ke Joulu 27, 2017 10:21 pm

Kornelius kirjoitti:
Ti Joulu 26, 2017 2:45 pm
Odotan mielenkiinnolla milloin HTD ja Lähitaksi avaavat pelin houkutellakseen uusia yrittäjiä riveihinsä. Kovanen ja Menevevähän jo pelin aloittivat.
Rohkea veto tosiaan Menevältä, mutta toisaalta heidän on pakkorako hakea kasvua tai näivettyä pois?? LT ja HTD eivät tosiaan aktiivisia ole, olisiko toinen syy se, että laki astuu voimaan vasta 1.7 ja ilmeisesti vasta sitten voi hakea välitykseen uuden lain vaateiden mukaan, siis eihän kukaan mene nyt yrittäkurssille 3:si viikoksi ja maksa siitä, kun 6 kk:n kuluttua sitä ei vaadita. Oma asiansa on sitten, mitä yhtiöt uusilta yrittäjiltään vaativat. Luultavasti useamman vuoden ajoa yhtiön välityksessä tai muuta todistettavaa pätevyyttä sekä soveltuvuutta.

Toinen syy on ehkä se, että LT ja HTD tulevat kilpailemaan keskenään ja tietysti Cabonlinen kanssa pk-seudun markkinoista, jotan miksi paljastaa muita ennen tulevia liikeasioita (mielenkiintoista nähdä alkaako hintakilpailu, "kanta-asiakasohjelmat" tai muut markkinaosuuksien säilyttämis- ja laajentamishankkeet).

Hankala tilanne on myös alalle haluaville kuljettajille, kun ylimenokautta on käytännössä koko v. 2018. Fiksuinta lienee katsoa, mihin ala kehittyy ja tuleeko ylilyöntejä ja kuinka paljon. Ja vaikka irtisanomisaika lyhyt onkin, ei kannata takana siltoja polttaa, siis vaikka yrittäjäksi haluaisikin, kannattaa kenties kertoa työnantajalle, että on aikeissa vaihtaa leiriä, mutta silti ajaa niin pitkään, että löytyy toinen kuljettaja tilalle.

pasitaksisuhari
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2017 8:08 am

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja pasitaksisuhari » To Joulu 28, 2017 2:33 pm

kakkosnelonen kirjoitti:
Ke Joulu 27, 2017 10:21 pm

Hankala tilanne on myös alalle haluaville kuljettajille, kun ylimenokautta on käytännössä koko v. 2018. Fiksuinta lienee katsoa, mihin ala kehittyy ja tuleeko ylilyöntejä ja kuinka paljon. Ja vaikka irtisanomisaika lyhyt onkin, ei kannata takana siltoja polttaa, siis vaikka yrittäjäksi haluaisikin, kannattaa kenties kertoa työnantajalle, että on aikeissa vaihtaa leiriä, mutta silti ajaa niin pitkään, että löytyy toinen kuljettaja tilalle.
Oma veikkaus että kannattanee ehkä uuden yrittäjän ajella hetki vaikka uberilla tai vastaavalla vapaalla alustalla ja katsoa mihin talliin sitten 2019 astuisi, ala kokee varmasti aika paljon muutoksia eikä välttämättä kannata sitoutua ennen 1.8 pitkäksi aikaa yhteen paikkaan. Eikä sitä loppupeleissä tiedä vaikka ajoa muuta kautta kun näistä isoista nykyisistä välityskeskuksista tulisi enemmän. Yhteen paikkaan sitoutumalla voi allekirjoittaa oman kuolemantuomion.

kakkosnelonen
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 10:28 pm

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja kakkosnelonen » Pe Joulu 29, 2017 6:34 pm

pasitaksisuhari kirjoitti:
To Joulu 28, 2017 2:33 pm
Oma veikkaus että kannattanee ehkä uuden yrittäjän ajella hetki vaikka uberilla tai vastaavalla vapaalla alustalla ja katsoa mihin talliin sitten 2019 astuisi, ala kokee varmasti aika paljon muutoksia eikä välttämättä kannata sitoutua ennen 1.8 pitkäksi aikaa yhteen paikkaan. Eikä sitä loppupeleissä tiedä vaikka ajoa muuta kautta kun näistä isoista nykyisistä välityskeskuksista tulisi enemmän. Yhteen paikkaan sitoutumalla voi allekirjoittaa oman kuolemantuomion.
En usko, että UBER enää Suomeen tai moneen muuhunkaan maahan, josta on joutunut lähtemään pois, palaa, viimeaikaisten päätösten takia. Esim. EU:n päätös, jossa UBER tulkittiin kuljetusyhtiöksi. Eivät pysty rehellisesti, kaikki lakisääteiset maksut maksaen, tarjoamaan mitään sellaista, mitä nykytaksit eivät pystyisi tarjoamaan kuluttajille ja sama kuskee Uberin ja heidän kuljettajien suhdetta.

pasitaksisuhari
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2017 8:08 am

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja pasitaksisuhari » Su Joulu 31, 2017 2:55 am

kakkosnelonen kirjoitti:
Pe Joulu 29, 2017 6:34 pm
En usko, että UBER enää Suomeen tai moneen muuhunkaan maahan, josta on joutunut lähtemään pois, palaa, viimeaikaisten päätösten takia. Esim. EU:n päätös, jossa UBER tulkittiin kuljetusyhtiöksi. Eivät pysty rehellisesti, kaikki lakisääteiset maksut maksaen, tarjoamaan mitään sellaista, mitä nykytaksit eivät pystyisi tarjoamaan kuluttajille ja sama kuskee Uberin ja heidän kuljettajien suhdetta.
Voi olla mutta tarkoitin lähinnä itse että Uber tai joku muu vastaava, ei välttämättä juuri uber, taitaa olla ala vielä niin sekaisin että kesällä vasta paremmin näkee ketkä rynnii markkinoille lopulta ja toinen on sitten että ala kun on loppupeleissä vielä niin murrosvaiheessa esim. digiaikaan siirtymisestä että voi olla lopulta hyvin vaikea ennustaa esimerkiksi sitä että miten kuluttajat lopulta sen taksinsa tilaa silloin elokuussa, hyppivätkö sovelluksesta toiseen jos taksia ei heti saatavissa vai miten se taksi lopulta saa paikalle.

Enkä tiedä miksi kaikki nykyiset kuljettajat liikaa toilaa tuota uberia, tietenkin jos se palaisi markkinoille niin yrittäjällä pitää olla lupa ja kuskilla myös ja niiden maksaa itse ne velvoitteet. Jos näin tapahtuu niin olisi varmasti monelle kuskille varteenotettavampi vaihtoehto kun ehkä moni muu välitysfirma, laaja käyttäjäpohja jolla vielä olisi kasvuvaraa jos todetaan lailiseksi. Varsinkin niille yrittäjille jotka on osittain osa-aikeisena alalla.

Mutta pointti mitä yritin sanoa että oli se että tuskin tosiaan elokuussa varsinkaan pääkaupunkiseudulla kannata lähteä minkään tallin mukaan jos joutuu sitoutumaan pitkäksi aikaa,kilpailu niin kova että paha mennä sanomaan mitä kuluttaja tekee, joku 50 auton arsenaali jollain jää helposti jalkoihin jos kuluttaja alkaakin käyttää vai jotain tiettyä tilaamisalustaa tai jos lopulta ala ei siirykään täysin mobiilialaan.

jenkula
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Syys 20, 2016 7:17 pm

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja jenkula » Ma Tammi 01, 2018 11:49 pm

Uber taitaa toimia tälläkin hetkellä suomessa nimellä black.Ja kyllä se uber-pop tulee takasin melko varmasti,eihän niiden tarvii hommata kuin yksi taksilupa ja sen alla saakin sitten olla satoja autoja.

kakkosnelonen
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 10:28 pm

Re: Taksiliitto

Viesti Kirjoittaja kakkosnelonen » Ti Tammi 02, 2018 3:43 pm

jenkula kirjoitti:
Ma Tammi 01, 2018 11:49 pm
Uber taitaa toimia tälläkin hetkellä suomessa nimellä black.Ja kyllä se uber-pop tulee takasin melko varmasti,eihän niiden tarvii hommata kuin yksi taksilupa ja sen alla saakin sitten olla satoja autoja.
Blackin hinta on nykyistä taksia kalliimpi. Tuo EU-päätös on kuitenkin sellainen, että jatkossa (1.7.2018) Uber ei pysty enää velvotteita tai veroja kiertämään tai pop-kuskit ajamaan ja samalla tukia nostamaan. Aika sitten näyttää, miten kilpailu "samalla viivalla" onnistuu eli käytännössä, mikä on Uberin sovelluksen tuoma (lisä)arvo

Vastaa Viestiin