Erittäin vähäinen taksitoiminta

Ei paikkakuntiin sidottu taksikeskustelu.
Uuden vuoden alennukset jopa -43%
Kiinalaisen uuden vuoden kunniaksi alennukset jopa 43%
totalitor
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 2:10 pm

Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja totalitor » Pe Tammi 12, 2018 12:44 pm

Ajoin taksia vähän aikaa ja sain odotteluista tolpilla tarpeekseni. Nyt minulla on muu työ mutta ajattelen silti välillä taksikuvioita.
Asun maaseudulla ja mieleeni tuli että voisinhan minä toimiä tämän kylän taksikuskina. Ja samalla saada vähän tuloja.

Minimoin kulut. Pysyttekö perässä?

En aio maksaa yel-maksuja, en aio tienata 7645 e/v.
En aio maksaa arvonlisäveroa, alarajahan on 10000 e/v.
En liity Taksiliittoon.
En ole paikallisen tilausvälityskeskuksen listoilla.
En aio ostaa uutta autoa. Tulen toimeen omalla velattomalla pikkuautollani ja kun se on ajettu loppuun niin jään eläkkeelle.
En käytä tilitoimistoa, teen kaiken itse.
En maksa Teostomaksuja, autossani ei ole radiota.
Ei maksukorttipäätettä, vain käteinen tai lasku.

Mitä minun on pakko hankkia?

Liikennevakuutus. 1000 e/v.
Kaskovakuutus - vapaaehtoinen, mutta ajamani peurakolarin jälkeen pidän sitä itselleni pakollisena. 1000 e/v.
Toiminimi - perustamiskustannukset.
Muuta?

Auton vakuutukset ovat siis n. 1500 euroa kalliimpia kuin nykyiset normaalit vakuutukseni.
Jos ei tule kyytejä niin maksan siis tuon summan taksikuskina leikkimisestä vuodessa. Onko se paljon?

Miten hoidan kyydit itselleni?

Joka talouteen alueellani tiedote taksitoiminnan aloittamisesta. Ei äkkilähtöjä, kaikki kyydit pitää tilata etukäteen.
Ja sitten kun 7645 e/v raja lähestyy niin en enää aja kyytejä sinä vuonna.

Tässä ei ole järjen hiventäkään jos aikoo hankkia elannon tällä tavalla. Mutta elanto tulee muutenkin.

Olkaa hyvät ja antakaa asiallista palautetta kiitos.

pasitaksisuhari
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2017 8:08 am

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja pasitaksisuhari » La Tammi 13, 2018 5:05 am

Nykyään melkein 80% maksuista tapahtuu kortilla ja luku kasvaa kokoajan, joten veikkaan että vaikka tieto käteismaksusta lukisi jossain niin aika moni silti sitä korttia tarjoaisi. Eli varmaan iZettle tai vastaava tarvitsisi jolloin kertaluonteinen 59e menee aksupäätteseen ja 1,95% maksuista.

Lisäksi laki taitaa vaatia tuota standardien hyväksymää mittaria jatkossakin matkojen mittaamiseen ja maksun määrittelyyn joten yli tonni uusiin mittareihin menee (lienee jotain käytettynäkin tarjolla). lisäksi kuitti pitäisi pystyä tarjoamaan asiakaalle myös. Molemmista taitaa selvitä jos käytässä on joku mobiilisovellus, mutta näistä usein menee palveluntarjoajalle siten provikkaa joka lienee 10-20% jos kyyti välitetään sen sovelluksen kautta.

Kännykkäliittymän kuukausimaksut (lienee joku 30e/kk halvimmillaan älypuhelimen kanssa).
auton kasvavat kulut/arvon laskut mitä ylimääräisestä ajosta( renkaat, huolot, pesut ym..)
mainostaminen (lehtimainokset, käyntikortit, nettisivut, facebook)
toimistotarvikkeet ja laitteet.

Eli oman näkemyksen mukaan menoja ei ehkä ole tosiaan kun vakuutus ja joitakin kertaluonteisia maksuja, mittareista ja vastaavista kun saa myös san rahoista takaisin yrityksen lopettamisen jälkeen niin niidenkin osuus jää lopulta melko pieneksi. Menoja tietenkin tulee vähän pienistä puroista sieltä täältä, mutta osan pystyy yhdistämään muihin omiin menoihin.

totalitor
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 2:10 pm

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja totalitor » La Tammi 13, 2018 12:39 pm

Jos haluan vältellä sitä Yel-maksua niin se taitaakin olla vaikeaa. Kun ohjeissa puhutaan arvioidusta työtulosta joka ei ole sama kuin liikevaihto.
Eläketurvakeskuksen sivuilta löysin taksiliikennettä koskevan kohdan. Alin työtulo oli 12500 e/v.Siitä sitten maksan sitä 24 %.
Pystyykö perustelemaan työtulonsa alle sen 7645 e/v - en todellakaan tiedä.

jenkula
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Syys 20, 2016 7:17 pm

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja jenkula » La Tammi 13, 2018 6:42 pm

Et tarvitse mitään mittareita matkan mittaamiseen.Ajelet sopimushinnoittelulla,itse mietit mitkä olisi sopivat hinnat millekin kyydille.

elreino
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 17, 2015 8:03 pm

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja elreino » Su Tammi 14, 2018 11:22 am

Trafin sivuilta löytyy nyt määräysluonnokset. Nehän on vasta luonnoksia, mitkä saattaa kokea yhä muutoksia.
Ainakin siellä on määräys, että taksissa oltava katolla kyltti jonka näytettävä keltaista valoa eteen ja taakse.
Sekä taksissa on oltava eu:n mittalaitedirektiivin täyttävä sinetöity taksimittari. Todennäköisesti ne mittarit pitää käydä asennuttamassa jollain luvanvaraisella asentajalla jolla oikeus niitä sinetöidä ja koulutus siihen.
Nykyiset mittarit täyttävät vaatimukset, mutta tulisiko markkinoille tulevaisuudessa muita halvempia vaihtoehtoja? Semelin ylläpito maksu on kuussa jo ainakin 70 euroa. Veikaanpa että tää mittaripakko on näitä verottajan vaatimuksia määräyksiin, tiedä häntä?
Yel maksusta voi olla kyllä vaikea kiemurrella pois, mutta eihän se minimissään maksa vuodessa kuin n.1800 euroa.
Luvanvaraiset autothan on myös katsastettava vuosittain, vaikka olisi uusikin pirssi.
Varovaisen ja hätäisen laskelman mukaan noin 6000tuhannen kilometrin ajosuoritteella voisi päästä siihen 9900 euron liikevaihtoon.
Siihen syntyy kasvaneita kuluja kuitenkin noin 5000 euron edestä, joten mistään hyvästä bisneksestä ei voi puhua.
Taitaa ilmaismainosten jaosta saada lähelle saman, erotuksella että siinä kasvaa kuntokin, eikä ainakaa tartte öisin tehdä.
Vois jollekin hyvälle yrittäjälle kuljettajana toimiminen olla parempi vaihtoehto.
Tosin taksiyrittäjänähän voi paukutella olevansa "oma itsensä herra". Tätä lausetta olen itsekin käyttänyt useasti kehuessani homman hyviä puolia, todellisuus on aina välillä valitettavasti jotain ihan muuta.

Harrastuksena ton homman voisi perustella itselleen paremmin kuin lisätyönä, hyvä harrastus mielestäni kuitenkin, ainakin parempi kuin viinanjuonti tai moni muu.

totalitor
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 2:10 pm

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja totalitor » Su Tammi 14, 2018 12:24 pm

Taksiliikenteen vapautumisesta kyllä puhutaan ja kirjoitetaan mutta milloin saadaan luettavaksi lopulliset lakipykälät? Tuntuu kestävän asian eteneminen. Vaikeata tässä on ajatella kuinka vähällä selviää jos ei tiedä tarkkoja sääntöjä.

Olet kyllä oikeassa, harrastustoiminnasta tässä puhutaan jos pitää ajokilometrit vähäisinä. Jollain muulla työllä saa saman rahan helpommin kokoon.
Mutta onpahan mielenkiintoista seurata asioita ja miettiä suunnitelmia.

Kiitoksia kommenteista. Odotetaan niitä päätöksiä.

kakkosnelonen
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 10:28 pm

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja kakkosnelonen » Su Tammi 14, 2018 2:49 pm

Taksiliikenteen vapautumisesta kyllä puhutaan ja kirjoitetaan mutta milloin saadaan luettavaksi lopulliset lakipykälät? Tuntuu kestävän asian eteneminen. Vaikeata tässä on ajatella kuinka vähällä selviää jos ei tiedä tarkkoja sääntöjä.

Olet kyllä oikeassa, harrastustoiminnasta tässä puhutaan jos pitää ajokilometrit vähäisinä. Jollain muulla työllä saa saman rahan helpommin kokoon.
Mutta onpahan mielenkiintoista seurata asioita ja miettiä suunnitelmia.

Kiitoksia kommenteista. Odotetaan niitä päätöksiä.
Lakihan on jo ollut luettavissa pitkään ja osin astui voimaan 1.1.2018, mutta merkittävin osa siis 1.7.2018. Linkki lakiin tästä;
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170320

En itse "hirttäytyisi" ALV- tai YEL-rajoihin, esim. ALVihan loppupeleissä perin mitätön kustannus taksialalla. Tee laskelmat siten, että pärjäät vaikka YELit ja ALVit maksaisit. Saat jo todella huomattavan kilpailuedun (ja vapauden), kun jää keskus- ja autokulut käytännössä pois kokonaan, nehän ovat välitykseen kuuluvalla, uudella "premium-autolla" ajavalle yrittäjälle useita tuhansia kuukaudessa.

totalitor
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 2:10 pm

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja totalitor » Su Tammi 14, 2018 9:31 pm

Kappas, niinhän ne pykälät löytyivätkin. Kiitos tiedosta.

pasitaksisuhari
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2017 8:08 am

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja pasitaksisuhari » Ma Tammi 15, 2018 7:11 pm

Yel maksusta voi olla kyllä vaikea kiemurrella pois, mutta eihän se minimissään maksa vuodessa kuin n.1800 euroa.
Luvanvaraiset autothan on myös katsastettava vuosittain, vaikka olisi uusikin pirssi.
Varovaisen ja hätäisen laskelman mukaan noin 6000tuhannen kilometrin ajosuoritteella voisi päästä siihen 9900 euron liikevaihtoon.
Siihen syntyy kasvaneita kuluja kuitenkin noin 5000 euron edestä, joten mistään hyvästä bisneksestä ei voi puhua.
Taitaa ilmaismainosten jaosta saada lähelle saman, erotuksella että siinä kasvaa kuntokin, eikä ainakaa tartte öisin tehdä.
Vois jollekin hyvälle yrittäjälle kuljettajana toimiminen olla parempi vaihtoehto.
Toisaalta ei se lehdenjakelukaan kuitenkaan varmaan mitään hirveän herkkua ole (esim.Suomen kelit) ja aikaa voi mennä lajitteluun ja muuhun, toki taksitoiminnassa jos sen kirjanpidonkin itse hoitaisi niin menisihän muutaman satasen tienaamiseen kymmeniä tunteja varsinaisen työnkin lisäksi toimistohommiin.

Toisaalta ne kiinteät kulut suurimmaksi osaksi tulee vakuutuksessa ja siitä kauanko se on päällä, jos ne pyörisikin vain muutaman kuukauden vuoden aikana ja sesonkit ajelee nykyistä korkeammilla taksoilla voisihan siinä olla mahdollisuus tienata lehdenjakelua enemmän. Tietenkin niitä kertaluonteisia hankintoja tulee, mutta suurimmaksi osaksi nekin tulee toiminnan aloittamisesta sen jälkeen monelta niistä välttyy. Koko homman kuitenkin perustuu melkeinpä siihen että se auto olisi se "ilmainen, mutta harvoinpa se sitä ainakaan täysin on, vanhalla rouskulla ajattaessa vika voi ilmetä ajon kasvaessa nopeammin ja taas hieman uudeman auton arvo laskea siitä ylimääräisestä ajosta + muut pienet käyttökulun kasvamiset. Käytännössä se riski olisi siinä kestääkö se auto lopulta kuukauden vai 5 vuotta "ilmaisena" tuota ajoa.

Joku taisi jollain palstalla väläytellä myös että voisi kaveriporukalla perustaa firman pystyy ja jokainen pystyisi aina välillä käydä heittää keikkaa, tuossakin voisi olla kulujen jakamisen suhteen enemmän ideaa, toisaalta aika pitkälle vastaisi sitä sitten että menisi jollekin rengiksi.

totalitor
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 2:10 pm

Re: Erittäin vähäinen taksitoiminta

ViestiKirjoittaja totalitor » Su Tammi 21, 2018 12:32 pm

Kyselin vakuutusyhtiöltä Yel-maksusta. Niiden mukaan ei tarvitse maksaa jos homma on niin pienimuotoista kuin selvittelin.
Taas siis yksi kuluerä pois.

Mitähän liikennelupa mahtaa maksaa alkaen 1.7.2018? Onko arvauksia tai tietoa?


Palaa sivulle “Yleinen taksikeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija